• C More
Uppdaterad 18 oktober 2021 kl. 11:10 | Publicerad 16 oktober 2021 kl. 14:10

På Solsidan intet nytt.

När den omåttligt populära komediserien nu kommer med en sjunde säsong är det mycket som är bekant. Med det sagt är det inte så att det inte är roligt fortfarande, för det är det. För det mesta.

Felix Herngren, Ulf Kvensler, Jacob Seth Fransson och Pontus Edgren
    Felix Herngren, Henrik Dorsin, Johan Rheborg, Mia Skäringer, Josephine Bornebusch m.fl

Sveriges kanske mest populära och älskade komediserie behöver ingen längre eller särskilt detaljerad introduktion. I det välbärgade villaområdet  Solsidan i Saltsjöbaden hittar vi bland annat Mickan, Fredde, Alex och Ove. Det är kring dessa vännerna som serien som bekant handlar om.

I seriens sjunde säsong får vi bland annat ta del av Mickans kamp när hela området vänder sig mot henne och Alex dejtingliv när han ger sig ut efter att ha skiljt sig från Anna en andra gång. Det är som alltid en hel del dråpliga, obekväma och roliga situtationer som uppstår i deras liv. Samtidigt som Ove ständigt är med på ett hörn, både på gott och ont.

Stabil säsong utan större utsvävningar.

Det är egentligen rätt tryggt och skönt med serier som Solsidan, speciellt i en tid då streamingjättar pumpar ut serier i alla både världsklass och katastof. Med Solsidan vet man precis vad man får och det funkar nästan alltid. Efter sju säsonger har serieskaparna verkligen hittat sin grej och ett recept för en underhållande och trivsam serie som år efter år går hem i stugorna. Sjunde säsongen är inget undantag utan visar visar att gammal vet bäst.

Avsnitten i seriens sjunde säsong bjuder på både höga toppar och djupa dalar. Vissa av avsnitten är bland det bästa som serien haft, samtidigt som vissa avsnitt aldrig riktigt lyckas bjuda på någon större underhållning eller skratt. Säsongen kan kanske ses som ett av seriens mer mörka säsonger där den tar upp en del mer allvarliga problem och vågar gå på djupet som man inte riktigt gjort tidigare. Med det sagt är det inte så att Solsidan har blivit en allvarlig dramaserie, humorn är bara lite allvarligare ibland.

Det som ändå gör serien så bra är dess fantastiska karaktärer som år efter år lever kvar i en som få komediserier lyckas med. Johan Rheborg och Josephine Bornebusch briljerar som vanligt som paret Fredde och Mickan och ligger bakom majoriteten av skratten i säsongen. Ove och Anette (Henrik Dorsin och Malin Cederbladh) är lika udda och underbart irriterande som vanligt. Tyvärr har dock Anna (Mia Skäringer) fått en väldigt liten, näst intill onödig, roll i säsongen. Felix Herngren får därför klara sig lite på egen hand på sitt håll, men gör det lika bra som alltid.

För den som gillat tidigare säsonger av Solsidan kommer även den sjunde säsongen uppskattas. Karaktärerna är lika älskvärda som vanligt och skratten duggar lika tätt som i tidigare säsonger. Ibland kan serien kännas lite mer allvarlig och mognare än tidigare, men det gör bara att serien lyfter lite till. Alla avsnitt är inte lika underhållande och roliga, men det är ändå en säsong som helt klart håller och är värd att se.

MER LÄSNING
Recension av Halloween Kills