Ralph Fiennes gräver en grop

The Dig (2021)

• 1 tim, 52 min
19 januari 2021 kl. 17:01

Nya Netflix-filmen gör arkeologi både spännande och intressant.

Regissören Simon Stones tredje långfilm "The Dig" bygger på en roman med samma titel av John Preston. Boken är baserad på en verklig arkeologisk utgrävning som tog plats i Sutton Hoo, Suffolk, England år 1939. Filmen har premiär på Netflix fredagen den 29:e januari.

Simon Stone
    Moira Buffini
    Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily Jones m.fl.
The Dig på Netflix

När Edith Pretty vill utforska gamla gravhögar på sin egendom anlitar hon den erfarne grävaren Basil Brown. Efter ett tag gör han ett stort fynd i form av ett skepp nedgrävt i en av gravarna. Fyndet anses vara av sådan historisk vikt att mer erkända arkeologer skickas till platsen för att ta över ansvaret för utgrävningen. Brown är inte helt nöjd med att bli skuffad åt sidan, men han får åtminstone vara kvar på platsen och i viss utsträckning delta i arbetet. Detta tack vare att Pretty hyser stor respekt för Brown och vill ha kvar honom. Hon kämpar även för att hans del i arbetet ska få erkännandet det förtjänar.

Allt detta sker med ett annalkande andra världskrig som fond. Ovissheten och oron kring detta är påtaglig, speciellt hos de som riskerar att bli inkallade. Sedan finns även problemet att hålla fynden från utgrävningen i säkerhet i händelse av invasion.

Kan man verkligen få till en spännande film om arkeologi utan att blanda in varken läderpiskor eller dinosaurier? Jadå, Simon Stone visar med sin rykande färska Netflix-film att det går alldeles utmärkt. Lite orättvist av mig kanske att jämföra den med Indiana Jones och Jurassic Park för The Dig är något helt annat, nämligen en film som gör vanlig arkeologi både spännande och intressant.

Fascinerande persongalleri

Förutom att lyckas få själva utgrävningen intressant bjuder även filmen på ett persongalleri med idel fascinerande karaktärer. Allt från den sköra Edith Pretty (Carey Mulligan) som kämpar mot en obotlig sjukdom till Rory Lomax (Johnny Flynn) som riskerar att bli inkallad till kriget, och paret Piggott (Lily James och Ben Chaplin) vars äktenskap är på väg att fallera. I rollen som den tystlåtne grävaren Basil Brown ser vi ingen annan än Ralph Fiennes, som med små medel levererar en stark rollprestation även han. Alla dessa karaktärers livsöden ger ett extra djup till filmen och ett brett känslospektrum.

Filmåret 2021 har börjat starkt för Netflix, först med fantastiska Pieces of a Woman och nu The Dig.

Här hittar du tips på nya Netflixfilmer 2021.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!