18 augusti 2020 kl. 18:08

"Fullkomligt briljant manus."

Med deras nya intelligenta actionkomedi "Teenage Bounty Hunters" levererar Netflix en av årets fullpoängare.

Kathleen Jordan
    Maddie Phillips, Anjelica Bette Fellini, Kadeem Hardison m.fl.
Teenage Bounty Hunters

"Teenage Bounty Hunters" handlar om de unga tvillingarna Blair och Sterling som en vacker kväll halkar på ett bananskal och hamnar i en karriär av prisjagande. Något som faller sig mer naturligt för duon än att hantera deras kärleksbekymmer och skolrivalitet.

Vid första anblick av den här serien förväntade jag mig ännu en klämcheck (läs tramsig) komediserie som massproducerats av streamingtitanen, Netflix. Men blott ett enda avsnitt in hade tvillingparet handklovat och fängslat mig. Jag drogs snabbt till systrarnas mångsidiga personligheter som är alltifrån blåögda och naiva till fullkomligt livsfarliga vapendragare. Alla deras dimensioner utgör också ren och skär humor – mina svårflirtade smilband kan inte hålla sig från att resa mot taket. Även många sidokaraktärer, som deras nyblivna chefer Bowser och Yolanda, är gripande (pun intended) och serien hade inte stått sig lika väl utan dem.

Lika pricksäker som systrarnas vapensvingande

Det bästa av allt var då jag insåg hur fullkomligt briljant och intelligent manuset är. Dialogen är lika pricksäker som systrarnas färdigheter med pickadoller. Under jakten på diverse borgensmitare fick jag flera gånger spola tillbaka. Antingen för att ta del av skämt ännu en gång eller för att, med överraskad haka i knät, greppa huruvida hen verkligen sa vad jag trodde (följt av ett lyckligt bekräftande).

Sterling, Blair och chefen Bowser är lika gyllene och skarpa som en Golden Eagle-pistol och den här serien prickar Bull’s eye fler gånger än jag hinner räkna.