Operation Svart krabba kan börja.

Svart krabba (2022)

• 1 tim 50 min
  • Drama, Action
Uppdaterad kl. 19:03 | Publicerad 13 mars 2022 kl. 18:03

Hollywoodsnyggt i svenska actionfilmen

Netflix nya svenska storsatsning "Svart krabba" är baserad på boken med samma namn av Jerker Virdborg. För regin står Adam Berg som långfilmsdebuterar här efter att mestadels ha regisserat musikvideos innan för artister som Kent, A-ha och The Cardigans.

Adam Berg
    Adam Berg, Pelle Rådström
    Noomi Rapace, Aliette Opheim, Jakob Oftebro m.fl.

Någon gång i en hyfsat närstående framtid står Sverige i ruiner efter en invasion av en främmande makt. Sista hoppet står till en grupp människor som är inkallade för att ingå i en militär operation som går under namnet ”Svart krabba”.

Syftet med operationen är att föra en hemlig last till en militärbas ute i havet, den sista som ännu inte står under attack av fienden. Vattnet är täckt med is hela vägen dit men den är för tunn för att bära något slags fordon och det är där vår utvalda grupp människor kommer in i bilden. Deras uppgift blir helt enkelt att ta sig till militärbasen på skridskor.

Innan de ger sig ut på isen blir de informerade om att deras chanser att lyckas är små, men att de är Sveriges enda hopp. De och det speciella hemliga innehållet i deras väskor.

Det första som slog mig när jag tittade på Svart krabba var hur otäckt aktuell och tajmad med samtiden den är. Jag kan dock inte avgöra om denna tajming är mest till filmens fördel eller nackdel. Vill gemene man verkligen se ett Sverige invaderat av en främmande makt just i dessa tider?

Det som skulle kunna tala till filmens nackdel är att den inte har något direkt syfte mer än att underhålla. Om man tar Jesper Ganslandts Jimmie från 2018, som var en omvänd skildring av flyktingkrisen, som motexempel så gav den mer perspektiv på saker och ting. Givetvis får man göra filmer om krig i rent underhållningssyfte, men i detta fallet är nog inte tajmingen den bästa.

Om vi fortsätter lite på den negativa banan så är Svart krabba en film som inte engagerar mig som tittare så mycket som den borde. Detta på grund av handlingen som jag inte köper helt och hållet, samt att skådespeleriet inte heller riktigt övertygar, trots en på pappret fantastisk ensemble. Vi har bland annat Ardalan Esmaili som är jättebra i den danska filmen Charmören, Erik Enge som briljerar i svenska Oscarsbidraget Tigrar och Noomi Rapace förstås. Ingen av dem agerar ens i närheten av den nivå som de bevisligen bemästrar.

På filmens plussida har vi framför allt hantverket. Det är en snygg film med specialeffekter som åtminstone stundtals kan mäta sig mot vilken Hollywoodfilm som helst. Detta hjälper dock inte långt för att väga upp mot filmens svagheter i övrigt, vilket gör Svart krabba till en film som underhåller för stunden men inte kommer att leva kvar särskilt länge hos en.

"Svart krabba" har premiär på Netflix fredagen den 18 mars.