• Romantik, komedi
02 augusti 2020 kl. 16:08

Sydafrikanska kärleksproblem med klichéer,

Att göra en kärlekskomedi 2020 kan verka som det enklaste jobbet du kan göra som regissör. Det är bara att sno från tidigare filmer som gjorts, vilket är precis vad man gjort här.

Katleho Ramaphakela, Rethabile Ramaphakela
    Fulu Mugovhani, Tumi Morake, Bohang Moeko m.fl

Dineo har varit i förhållanden så länge hon kan minnas. Ibland i längre relationer, ibland kortare. Men när hon en dag får nog av brustna hjärtan vänder hon sig till sin kära vän och singelexpert - Noni. Under Nonis vingar ska Dineo lära sig att leva som singel och uppleva allt det där spännande som singellivet sägs erbjuda

Det är dock inte lika enkelt som det ser ut. Engångsliggen och nätdejtingen är inget för Dineo. Hon vill bli kär. På riktigt. Då möter hon Lunga Sibiya. Är detta mannen som hon väntat på hela sitt liv? Eller är han ännu en man som kommer att dumpa henne. Trots hennes farhågor kastar hon sig hejdlöst in i Lungas armar och faller hejdlöst för honom. Men kommer det att bli en långvarig romans?

Klichéerna avlöser varandra en efter en.

Det första som slår mig när jag tittar på Seriously Single är att det känns som att jag har sett den tidigare. Redan från första scenen känns det bekant. Men nej, jag har inte sett den innan. Däremot har jag sett otaliga filmer som mer eller mindre utspelar sig precis likadant som den. Den skiljer sig inte mycket från vilken romcom som helst. Klichéerna avlöser varandra en efter en och man kan nästan förutse repliker och händelser. Det är nästan en direkt kopia på How to Be Single.

Det som dock gör detta romantiska dravel till en hyfsad film är dess ursprung. Istället för att det är en film som utspelar sig i en storstad vid en amerikansk kust, med Rebel Wilson eller Reese Witherspoon i huvudrollen, så befinner vi oss i Sydafrika med afrikanska skådespelare. Det kanske inte verkar särskilt speciellt, men det gör att filmens känns någorlunda spännande och unik. Dessutom är det ett par relativt vassa insatser av rollinnehavarna. Jag gillar främst relationen och kemin mellan Dineo (Fulu Mugovhani) och Noni (Tumi Morake).

"Seriously Single" är mest en film i mängden av halvbra romantiska komedier. Den skiljer sig inte särskilt mycket utan innehåller samma grundstenar och klyschor som romcoms brukar - och kanske ska - ha. Med det sagt så har den sina ljusglimtar och är lite lagom underhållande i ungefär två timmar.

Spana också in vår lista med årets bästa filmer på Netflix!