Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Red Dot. Foto: Netflix

Red Dot (2021)

  • 1 tim 25 min
  • Thriller
  • Netflix
Sebastian Ahokas | Recension
08 februari 2021
Sebastian Ahokas | Recension
08 februari 2021

Simpelt men spännande i fjällen.

Det var väl egentligen inte en fråga om det skulle komma en svensk Netflix-film, utan när den skulle komma. Nu har den gjort det och är överraskande spännande trots sin enkelhet.

  • Regi:
    Alain Darborg
  • Manus:
    Alain Darborg, Per Dickson
  • I rollerna:
    Anastasios Soulis, Nanna Blondell, Johannes Kuhnke, Thomas Hanzon m.fl

Det unga paret David (Anastasios Soulis) och Nadja (Nanna Blondell) har det lite tufft i relationen efter att David pluggat färdigt till ingenjör och att de tillsammans flyttat till Stockholm. För att få lite ordning och harmoni i relationen och tillvaron tar David med Nadja på en resa till Norrland och fjällen.

I Norrland stöter paret på två jägare på en bensinmack som är lite hotfulla. Väl ute på fjället upptäcker paret mitt i natten en röd prick från ett lasersikte på deras tält. Det blir början på en jakt på liv och död i fjällen. Hur ska paret kunna ta sig till säkerhet mitt ute i ingenstans, där kölden är som hårdast?

"Överraskande mycket puls."

Red Dot är inte på något vis en unik film. Det mesta känns bekant i både handling och utförande. Hur många gånger har man inte sett filmer som handlar om ett par som tar sig ut i vildmarken för lite mys och till slut tvingas kämpa för sina liv? Ett par gånger va? Första filmen jag kommer att tänka på när jag ser filmen är Eden Lake där allt bara blir värre och värre under filmens gång. Så även här.

Trots att mycket känns igen får jag ändå upp pulsen överraskande mycket, och ofta. En röd prick kommer att dyka upp och hota paret, men vad som händer sen är ett oskrivet blad. Och efter ett par typiska och förväntade jaktscener genom snö och iskallt vatten tar filmen en något oväntad vändning. Till slut knyts fjällsäcken ihop på ett vis som åtminstone inte jag hade räknat med.

Regissören bakom Red Dot är Alain Darborg, som bland annat ligger bakom Den perfekta stöten från 2015. Darborg bygger upp spänningen bra, men använder sig lite väl mycket av tekniken att låta karaktärerna se något utanför bild och se chockade ut. Det funkar till viss del, men överanvänds ändlöst här. Lyckligtvis väger ett par starka insatser av Soulis och Blondell samt ett helt okej manus upp för alla dessa repetitiva blickar utanför bild.

Överlag är Red Dot en film som lyckas höja pulsen något trots sin något simpla handling och spänningsuppbyggnad. Däremot hoppas jag på bättre svenska Netflixproduktioner framöver. Då får gärna Soulis och Blondell vara med igen.

MER LÄSNING: Tips på nya och bra filmer!