Recension: Young Royals (säsong 2)

• 6 x 50 min
Uppdaterad kl. 21:10 | Publicerad 28 oktober 2022 kl. 11:10

Alla såpa tvättar bort magin

Snart är det premiär för Young Royals säsong 2. Enligt Filmtopps Eric Diedrichs tvättar alla såpa bort seriens tidigare magi.

Lisa Ambjörn
    Edvin Ryding, Omar Rudberg, Malte Gårdinger, Frida Argento m.fl.

Sensationen Young Royals är tillbaka med en ny säsong till fansens stora glädje – eller? Själv tycker jag att de nya avsnitten är ett rejält kliv ner för kvalitetsstegen. Även om den första säsongen kändes rätt "standard" ur många aspekter, var den ett kompetent hantverk med bra skådespelare och snyggt foto. Att den blev en dundersuccé i Sydamerika var på ett vis ögonbrynshöjande, men samtidigt inte. Länderna har starka queer-communities och något så "edgy" och "exotiskt" som historien om en homosexuell prins på en internatskola skulle aldrig göras där. Förhoppningsvis är de mer förlåtande mot den nya säsongens snedsteg.

Young Royals säsong 2
Starka känslor i "Young Royals". Foto: Robert Eldrim/Netflix.

Nya säsongen skiftar fokus

Ett sommarlov har gått sedan senast och Willhelm (Edvin Ryding) och Simon (Omar Rudberg) är tillbaka på Hillerska. Efter förra säsongens missöden är deras relation ansträngd på nytt och de spenderar mer tid svansande runt varandra än i varandras famnar. För att vinna tillbaka Simons förtroende inleder Wilhelm ett hämndtåg mot seriens stora översittare – August (Malte Gårdinger). Nu går även Sara (Frida Argento) på skolan och försöker navigera förbjuden kärlek med sina tjejkompisars förtroende.

Young Royals säsong 2
Frida Argento och Malte Gårdinger. Foto: Johan Paulin/Netflix.

Ofrivilligt komiskt klimax

Likt förra gången består säsongen av sex stycken avsnitt på ungefär 50 minuter vardera. Willhelm och Simon får ställa sig lite i bakgrunden för Saras historia och Augusts nya, omtumlande kall, som kan ställa allt på sin spets. Skiftet är det inget fel på i sig, Frida Argento och Malte Gårdinger är absolut tillräckligt skickliga för att på egna håll driva historien framåt, men manuset skulle aldrig ta examen med mer än D+ i betyg. Simon har kokats ner till en sorgögd, lättkränkt prinsessa och Willhelm till en förbannad bulldozer. Sara och August är, tack och lov, inte lika irriterande, men även deras trovärdighet blåser bort i det desperata berättandet.

Young Royals säsong 2
Vad vore en bal på Hillerska? Foto: Johan Paulin/Netflix

En tredje säsong föga trolig

Konstlade intriger avlöser varandra på löpande band där allt kulminerar i en ofrivilligt komisk uppgörelse som hade passat bättre i en av de sämre Beck-filmerna. Även dialogen är rejält knackig – där nästan allt är till för att driva historien framåt eller skapa mer "drama" bland de stackars eleverna. I slutändan tvättar all såpa bort den första säsongens magi, som med tålamod och väl uppbyggd dramaturgi fick hela världen på fall. Någonstans är jag förvånad – serieskaparen Lisa Ambjörn och regissören Rödja Sekersöz kan betydligt bättre än detta.

Att det skulle bli en tredje säsong känns inte särskilt troligt. När Edvin Ryding sade att han hade tröttnat på serien talade han nog för alla i produktionen.

Young Royals säsong 2 har premiär den 1 november på Netflix.