Project Power (2020)

Project Power (2020)

• 1 tim 51 min
  • Action, Sci-Fi
13 augusti 2020 kl. 18:08

''Project Power'' är en förbluffande usel och identitetskrisande film.

''Project Power'' är en hopplös film i och med att den å ena sidan tar sig på för stort allvar, och å andra försöker vara humoristisk på det mest halvdana sätt man kan tänka sig. Tyvärr är också karaktärerna platta och actionsekvenserna skrattretande usla.

Henry Joost, Ariel Schulman
    Mattson Tomlin
    Jamie Foxx, Joseph Gordon-Levitt, Dominique Fishback, Rodrigo Santoro m.f.

I centrum av Netflix-rullen ''Project Power'' är ett piller som låter användarna utvecklar minst sagt varierande egenskaper. Medan någon erhåller enorm råstyrka och snabbhet, får en annan okontrollerbar förmåga till termoreglering, eller möjligheten att likt en kameleont smälta in i omgivningen. Drogen kommer dock inte utan bieffekter, då missbrukarna riskerar att dö på kuppen. Dessutom varar effekten bara i fem minuter – en mer rimlig speltid för den här häpnadsväckande trista actionrullen.

Trots att en riktigt stabil trio frontar filmen (Jamie FoxxJoseph Gordon-Levitt och Dominique Fishback) lyckas den inte så mycket som för ett ögonblick fånga mitt intresse. Tonen är diffus och det tycks inte som att regissörsduon Henry Joost och Ariel Schulman kunnat bestämma sig för att göra en späckad CGI-actionfest med humorinslag eller en hårdkokt och seriös actionrulle med patos. Resultatet blir en märklig mix.

Hur som helst är det tre karaktärer som står i centrum. Den före detta soldaten Art (Foxx), som av personliga skäl letar efter drogens  huvudleverantör. Den rättrådiga polisen Frank (Gordon-Levitt), som trots sitt starka beroende vill ta fast samma person. Och den unga tjejen Robin (Fishback), som langar drogen för att bidra till hushållet som sköts av hennes ensamstående mamma. När deras vägar korsas enas de i ett ändamål – att sätta dit gruppen som både skapat drogen och kidnappat Arts dotter.

Detta är en hopplös film som å ena sidan tar sig på stort allvar, och å andra sidan försöker vara humoristisk på det mest halvdana sätt man kan tänka sig. Vi får i ena stunden bevittna Arts hallucinationer från olyckan när hans dotter kidnappades, skildrat på ett dramatiskt vis för att gripa tag i tittaren, och i andra genomlida hur Joseph Gordon-Levitt gör en halvdan Clint Eastwood-imitation. Lägg därtill lite CGI-indränkta actionscener, där Art bland annat fightas mot en missbrukare som förvandlats till en eldflammande galning á la skurken i Iron Man 3 och du har en av årets sämsta filmer. (Se mycket hellre Upgrade, en stark thriller om en man som blir teknologiskt förbättrad och ger sig ut på ett hämndtåg.)

Skådespelarna har inget vettigt att jobba med.

Project Power (2020) Foto: Netflix

Kemin mellan huvudrollsinnehavarna är näst intill obefintlig, trots att Foxx och Fishback gör sitt bästa för att skapa någon form av dynamik mellan sina respektive karaktärer. Joseph Gordon-Levitt har inte heller mycket att komma med, men förståeligt nog är det inte helt lätt att göra något av dessa platta karaktärer. Alla tre är fenomenala skådisar som hade behövt mer substans och bättre instruktioner från regissörsduon för att åstadkomma något minnesvärt.

I mina ögon visar ''Project Power'' att det var en rakt igenom dålig idé att göra en film om ett piller som förvandlar användaren till de mest bisarra gestalter, samtidigt som man försöker blanda in en stor dos patos och därtill vissa humorinslag. Jag vet inte ens om Stanley Kubrick hade kunnat göra något av detta mischmasch till handling.