Nobody Sleeps in the Woods Tonight

Nobody Sleeps in the Woods Tonight (2020)

• 1 tim 42 min
  • Skräck
Uppdaterad 11 december 2020 kl. 11:12 | Publicerad 29 oktober 2020 kl. 14:10

I skogen kan ingen höra dig ringa.

En grupp teknikgalna ungdomar skickas till ett läger mitt ute i skogen för att sluta jaga likes på Instagram, men blir istället jagade av ett par mördande tvillingar. "Nobody Sleeps In The Woods Tonight" är en polsk slasher som vill lite för mycket.

Bartosz M. Kowalski
    Bartosz M. Kowalski, Jan Kwiecinski, Mirella Zaradkiewicz
    Julia Wieniawa-Narkiewicz, Michal Lupa, Wiktoria Gasiewska m.fl.

Läger "Adrenalin" hade nog inte fått fem stjärnor på Google. Okänsliga lägerledare, en homofobisk präst och en inte så optimal lägerplats, mitt ute i skogen intill en stuga där det bor ett mördande tvillingpar. Men ändå skickar föräldrar sina barn dit.

Lägrets ”inga mobiler”-policy är en dålig idé när fyra av lägrets ungdomar beger sig ut på en vandring i skogen. De hinner inte långt innan de stöter på det övernaturliga tvillingparet och det hela hade nog slutat bättre om de hade kunnat slå en signal, men här gäller det att klara sig utan teknologi som på den gamla goda tiden, och det slutar väl sådär.

Huvudkaraktärerna Zosia, Julek, Bartek och Daniel har alla anledningar till varför de har skickats till det teknikhatande lägret, men inget som egentligen spelar någon roll för handlingen. Karaktärerna bygger på de klassiska skräckfilmsstereotyperna: nörden, den snygga blondinen, sportkillen och mobbaren. Zosia är den enda som faller utanför mallen, men hennes motiv till att vara där är endast för att agera hjälte.

Det är uppenbart att filmen försöker vara samhällskritisk när den belyser ämnen som homofobi, sexism och extremism. Men den dyker aldrig djupare i något ämne och det faller mest platt. Filmens premiss kring ”teknologin förstör samhället!” är nog även främst tänkt som ett skämt, vilket ändå är lite underhållande. Men den många gånger krystade metahumorn tillsammans med de två mördande Jason-gestalterana gör det svårt att ge filmen någon större mening än som smått underhållande ungdomskräckis.

Se istället någon av titlarna på vår lista över historiens bästa skräckfilmer.