Narcos season 3

Narcos säsong 3

Uppdaterad 24 februari 2020 kl. 09:02 | Publicerad 02 september 2017 kl. 14:09

Mer att önska från Narcos säsong 3.

I Pablo Escobars frånvaro levererar Narcos säsong 3 en platt historielektion

Pedro Pascal, Damián Alcázar, Matias Varela m.fl.

”Min fiendes, fiende är min vän, tills han blir min fiende igen”, förklarar Pedro Pascals karaktär Pena i inledningen av Narcos säsong 3, vilket är ett klyschigt försök att övertyga publiken om att USA:s beslut att samarbeta med världshistoriens största narkotikaimperium, den beryktade Cali-kartellen, var berättigad i jakten på Pablo Escobar. På förhand låter det spännande, men bristen på en färgstark antagonist i Escobar, gör att historielektionen faller platt.

Medellín-kartellens fall gjorde Calí till världens mäktigaste kriminella nätverk under 90-talet. Helt befriad från konkurrens kontrollerade kartellen 80 procent av USA:s kokain-konsumtion, och även drogens inträde i Europa. Den dåvarande DEA-chefen Thomas Constantine ska ha kallat organisationen för ”den största och mäktigaste brottsnätverket i historien”.

Säsong tre tar vid precis vid tvåans slut. Pablo Escobar är besegrad och i USA firas hans död för fullt. Men i Colombia, och framförallt i Medellín, är känslorna blandade. Lättnaden är stor över att knarkbaronens terrorherravälde är över, men fortfarande än i dag finns det delar av befolkningen som sörjer hans bortgång. Escobar-turismen är populärare än någonsin när människor från hela världen är beredda att betala många pesos för att vistas i kartelledarens kvarter, något det sydamerikanska landet har Netflix att tacka för.

EXKLUSIVT: Filmtopp har pratat med Matias Varela om Narcos säsong 3

Pedro Pascal, kanske mest ihågkommen för att ha fått sitt huvud krossat i Game of Thrones, har i den senaste säsongen gått från att spela andrafiol till att överta taktpinnen från kollegan Steve Murphy, spelad av Boyd Holbrook. Hans uppdrag är nu att krossa den gamla alliansen i Calí, men våld, byråkrati och samvetskval sätter ständigt käppar i hjulet. Vi får lära känna den sprit- och kvinnoglade agenten på djupet, som genomsyras av en stereotypisk förlorad kärlek och ensamhet. Pascal ger ett lite trött intryck, precis som sin karaktär, och det märks att han saknar Holbrook vid sin sida.

Svensken Matias Varela ger ett positivt intryck som Calí-kartellens säkerhetschef som gärna vill byta bana. Ett tränat öra kan dock urskilja hans spanska från övriga, då den har en annan dialekt och inte alltid smälter in i sammanhanget.

Narcos drivkraft har tidigare varit Escobar och Colombias historia. Wagner Mouras obehagliga porträtt är svåröverträffat, och Damián Alcázar, som spelar Calí-ledaren och tillika antagonisten Gilberto Orejuela, lyckas inte på långa vägar fylla hans skor.

Avsaknaden av en färgstark karaktär är akilleshälen i Narcos säsong 3. Historielektionen blir inte lika intressant utan honom, och säsong tre kommer endast bli ihågkommen som en historielektion.