Uppdaterad kl. 17:06 | Publicerad 18 juni 2020 kl. 16:06

"Marcella är så gott som död."

Filmtopps recensent Sandra Nääf-Blad har sett säsong 3 av Netflix brottsthriller "Marcella". Spelplanen har flyttats från London till Belfast och Anna Friel är bättre än någonsin i titelrollen.

Hans Rosenfeldt, Nicola Larder
    Anna Friel, Ray Panthaki, Amanda Burton, Aaron McCusker
Stillbild ur "Marcella".

Varning! Den här recensionen är djupdykande och innehåller spoilers för samtliga säsonger. Har du inte sett serien än är det en bra idé att göra det om du inte vill förlora magin i att se en helt ny berättelse utvecklas.

Om du inte har sett Netflix serie Marcella är det något jag verkligen kan rekommendera. Spänning, sluga mördare, psykiska problem – grundstenarna till det jag behöver för att njuta av en polisserie.

I säsong 1 får vi träffa Marcella Backland som har sagt upp sig från poliskåren, men kommer tillbaka efter att en seriemördare från ett gammalt olöst fall smyger fram ur skuggorna. Detta fall utöver hemmalivet med två barn och ett brustet äktenskap gör hennes psyke en aning ansträngt, minst sagt. Hon upplever blackouts men håller det för sig själv. Har hon något med de nya morden att göra utan att minnas det?

Den andra säsongen erbjuder en djupare insikt i Marcellas blackouts och jakten på vad som orsakar dem, samtidigt som en barnmördare är i farten. Hur påverkar detta Marcella, kommer hon klara av att få reda på vad som egentligen hände hennes yngsta dotter Juliet?

Tredje säsongens Marcella heter numera Kiera May Devlin – en vanärad polis som lämnat kåren. Marcella är lämnad i dammet och så gott som död, kvar finns endast Kiera. Hon är hård, beräknande och oerhört charmig. Hon befinner sig i Belfast och har tagit sig in i den obarmhärtiga och till synes allsmäktiga familjen Maguires innersta kretsar genom svek och lögner, något som gör att hon ställts i god dager hos dem.

Rav Sangha, Marcellas partner i de tidigare säsongerna, kommer också till Belfast på grund av ett mord kopplat till en av Maguires familjemedlemmar. Under en spaning på familjen upptäcker han Marcella då de befinner sig på en vaka i staden. Han försöker ta kontakt, men Marcella insisterar på att hon heter Kiera och inget annat.

Får mig att vilja krama om Marcella

Anna Friel i "Marcella".

Anna Friel har en fantastisk skådespelartalang. Hon porträtterar sin karaktärs psykiska ohälsa på ett fängslande sätt som får mig att vilja krama om henne och säga att allt kommer att bli bra, att hon ska få hjälp och slippa bli inkastad i sådana här saker mer. Det är hjärtskärande att se Marcella bruten av insikten att hennes handlingar kostat Juliet livet.

Efter att undercover-polisen Frank hittat Marcella och omprogrammerat henne är hennes innersta väsen bortträngt till ett mörkt hörn i hennes sinne. Ju längre in i serien vi kommer river och klöser det allt hårdare för att komma ut. Friels mångsidiga insats skänker serien den tyngd som behövs när de andra karaktärerna är relativt monotona.

Tydlig skillnad mellan Belfasts slum och familjens herrgård

Stillbild ur "Marcella".

Det finns en tydlig skillnad mellan Belfasts slum och familjens magnifika herrgård. ”Drug dealers will be shot” står det i stora bokstäver på en mur, just längs den lilla bakgata där langarna mest frekvent verkar gå för att göra det langare är kända för att göra. Överdoser och prostitution i en enda röra, samtidigt som stadens borgmästare ska starta ett ”war on organised crime”. Det går sådär.

Familjens matriark Katherine är förälskad i staden där hon växte upp och verkar ha en enorm stolthet över att hon investerat så mycket pengar i den. Hon åker ofta dit och ser ut över den eller hjälper en gammal vän med pengar, men inget mer än så. Att droger skulle tillåtas i hennes hem är otänkbart – då åker man ut. Herrgården är väl omhändertagen och totalt isolerad från stadens brottslighet. Droger är inget man ska tjäna pengar på, men människosmuggling och mord är tydligen helt okej.

Det som stör mig…

Stillbild ur serien "Marcella".

Det är tydligt redan från start att Marcella är inblandad i något och inte alls funnit lyckan. Det syns att hennes känslor för nya partnern Lawrence inte är äkta. Min misstanke blir uppmuntrad redan i första avsnittet då hon gömmer en laptop i diskmaskinen innan de ska iväg på middag hos familjen. Senare samma kväll skjuts han, och hennes reaktion är inte vad jag hade väntat mig av någon som precis sett sin partner bli avrättad.

I början av säsongen, när Finn tar in Marcella i huset, gömmer hon ovannämnda laptop på sängens tak. Denna laptop verkar innehålla viktiga saker, men vi får aldrig veta vad. Är det Lawrence fiffel med böckerna? Familjen vet redan att Lawrence stal stora summor pengar från dem (det var därför han mördades), så det verkar otroligt. När polisen stormar huset och gör husrannsakan nämns inget om att de ska ha hittat den och Marcella själv verkar inte ett dugg orolig. Den syns heller inte en enda gång till under resten av säsongen. Glömde de bort den?

Polisassistent Roz hos Belfast-polisen har en alldeles för svagt skriven karaktär för att kunna rättfärdiga twisten i slutet – att hon också är anställd av Maguires, precis som Eddie, hennes polispartner. Hon har potential men får ingen chans att göra något med den. Jag vet, det handlar inte om Rav eller Roz, det handlar om Marcella, men Eddie får alldeles för mycket utrymme i serien, och det är konstigt att åtminstone Rav inte misstänker att en annan polis är inblandad när bevis försvinner och familjen blir underrättade om saker så fort det har diskuterats på stationen. Om Roz hade fått ha en personlighet som vi tittare kunde få älska, då hade twisten gjort mycket ondare.

Anna Friels otroliga förkroppsligande av Marcella och allt vad det innebär att vara henne höjer säsongens nivå. Personligen saknar jag den grå miljön från Marcellas London.

Sandra Nääf-Blad