Lucifer (säsong 5A)

Lucifer (säsong 5A)

• 8 x 55 min
  • Drama, Fantasy
27 augusti 2020 kl. 20:08

”Lucifer” går på sparlåga i nya säsongen

”Lucifer” har länge varit en otroligt het serie bland de många hängivna fansen och de redan frälsta lär troligtvis bara störa sig på ett enda avsnitt ur den nya säsongen. Vi andra bjuds lyckligtvis fortfarande på tillräckligt mycket god underhållning för att vilja fortsätta titta.

Tom Kapinos
    Tom Ellis, Lauren German, Lesley-Ann Brandt, Aimee Garcia m.fl.
Lucifer på Netflix

Få tv-serier har gått en lika krokig väg till framgång som "Lucifer", som trots allt blev en av Netflix allra mest streamade tv-serier under 2019 – och det är ingen dålig bedrift. Särskilt inte med tanke på att serien lades ned efter sin tredje säsong av den amerikanska tv-kanalen Fox (som visade serien i USA) på grund av dåliga tittarsiffror.

De globala siffrorna, där Netflix satt på rättigheterna, såg däremot desto bättre ut och tack vare de många internationella fansen (och de mest hängivna i USA), så räddades serien av streamingjätten som lade en beställning på en fjärde säsong. När den femte säsongen sedan beställdes ifjol meddelade man däremot att det skulle bli seriens sista… men sen ändrade man sig och lade till sex ytterligare avsnitt samt valde att dela upp  säsongen i två delar, med åtta avsnitt vardera. För bara några veckor sedan ångrade Netflix sig ännu en gång och har nu till och med beställt en sjätte säsong — som påstås bli seriens allra sista.

Efter att ha plöjt den första delen av den femte säsongen står det utan tvekan klart att det finns mer att utforska i berättelsen om Lucifer Morningstar, djävulen som tagit semester i Los Angeles och börjat lösa brott tillsammans med den förtjusande polisutredaren Chloe Decker. Problemet med de nya avsnitten, är däremot att för mycket av vår återstående tid tillsammans med Lucifer spenderas på sidoberättelser utan någon uppenbar nytta.

Även om trailern avslöjar en av de största vändningarna i storyn på länge, med introduktionen av en ny karaktär, så tänker jag inte nämna det här. Mer än att det stundtals känns som att serien gör det lite för lätt för sig och gör det nästan mer förutsägbart än normalt. Samtidigt slutar säsongen, som vanligt, med en gigantisk cliffhanger som kommer att göra det praktiskt taget omöjligt för någon som har tagit sig så här långt att sluta titta.

Underhållningsvärdet och känslan av att få vissa förhoppningar infriade håller ”säsong 5A” på en nivå som sannolikt kommer att tillfredsställa de allra flesta av seriens fans. Även om vissa avsnitt tycks gå på mer sparlåga än andra, men med tanke på att vi trots allt egentligen bara har sett halva den femte säsongen så finns det fortfarande stor potential när den andra halvan dimper ned framöver.