• Reality
20 maj 2022 kl. 09:05

Den autistiska realityserien flyttar till USA.

Efter ett par säsonger i Australien flyttar realityserien "Love on the Spectrum" till USA och låter oss lära känna nya kärlekssuktande personer på spektrumet.

Cian O'Clery och Karina Holden
    Steve, Dani, Abbey, Kaelynn m.fl.

För den som sett Love on the Spectrum är konceptet bekant och troligtvis uppskattat. Realityserien handlar om personer på autismspektumet som mer än något annat längtar efter kärlek och att hitta en partner. I Love on the Spectrum U.S är det precis samma koncept, men den här gången får vi följa med personer i USA istället för Australien. Annars är det precis som i tidigare säsonger med en hel del värme, tårar och känslor.

I säsongen får vi bland annat följa animatören Dani, Steve som prövar internetdejting och svårimponerade Kaelynn när de letar efter kärleken. Vi får hänga med på nervösa dejter, se vilka intressen personerna har och följa med i vardagen. Inga frågor är för konstiga, inga framgångar för små och inga motgångar oöverkomliga när våra vänner i USA jagar efter någon att hålla i handen och kanske ge en puss.

Svårt att inte känna för personerna.

Det är få serier på Netflix som berör och värmer som Love on the Spectrum. Det är också en av få serier på streamingtjänsten som kan få mig att fälla tårar vid flera tillfällen under samma avsnitt. Varje avsnitt är en bergochdalbana som man inte vill hoppa av och där man vill veta hur det slutar, men ändå njuta länge av. Det är helt enkelt en realityserie som verkligen får en att må bra.

Precis som i seriens australiensiska version är det svårt att inte känna för personerna. Det tar heller inte lång tid innan man fattar tycke för seriens profiler. Varje litet framsteg och lyckad dejt firas med ett glädjetjut i soffan, samtidigt som varje motgång och brustet hjärta får mitt hjärta att fullständigt braka samman. Serien lyckas också få en att uppskatta hur bra man faktiskt har det i sitt eget liv när man ser hur personerna kämpar med minsta lilla vardaglig sak. Samtidigt bjuder personerna på en hel del lärdom med visdomsord och klokhet som de ibland inte förstår själva.

Har man sett tidigare säsonger av serien så är detta självklar tittning och något bekant. Har man inte sett serien tidigare är det väl värt ett försök. Alla kommer dock inte gilla det. Love on the Spectrum bjuder egentligen inte på något nytt eller revolutionerande sett till tidigare serier, utan följer samma ram. Det går hem och lyckas få fram känslor som få andra realityserier gör.