Recension: Love is Blind USA 2024 (säsong 6) – så bra är senaste experimentet

• 1h x 12
  • Reality
Sofie Landgren
15 februari 2024 kl. 13:02

Realityserien som väcker känslor – på gott och ont

Kärlek, krossade hjärtan, douchebags och män som inte vågar prata känslor. En kompott av rörande stunder blandat med magsår och illamående. Allt är sig likt även i säsong 6 av världens mest populära dejtingexperimennt "Love Is Blind" USA 2024.

Chris Coelen
    Programledare Vanessa & Nick Lachey
Recension: Love Is Blind USA (säsong 6)
Säsongens kvinnliga deltagare. Foto: Adam Rose/Netflix.

Love is Blind fortsätter vara realityserien som det inte går att slita sig ifrån

Den 14 februari, på självaste Alla hjärtans dag, släppte Netflix de 6 första avsnitten av Love Is Blind USA 2024, och givetvis kunde jag inte hålla mig borta från att plöja igenom avsnitten med en gång. Efter succén med den svenska versionen, som även tog hela världen med storm, har jag granskat serien extra hårt för att se hur pass sevärd den nya amerikanska säsongen faktiskt är.

Är kärleken blind?

För den som inte riktigt har koll så går serien ut på att hetero-par ska dejta utan att se varandra. De sitter i varsina "kapslar" med en avskiljande vägg och ska således falla för en persons personlighet utan yttre påverkan. Konceptet är rakt av taget från det gamla ordspråket "kärleken är blind", men den här gången med ett frågetecken i slutet.

Efter bara några få veckor friar man till den personen man fått djupast band och starkast känslor för, fortfarande utan att ha sett varandra. Efter det momentet får de träffa varandra för första gången. Efter det får deltagarna åka på en gemensam semester till värmen ihop och någon vecka efter det är det dags för dem att testa på att flytta ihop på hemmaplan. Om allt går som planerat så anordnas det ett bröllop för vardera par ca fyra veckor efter inflytt.

Manliga deltagarna i Love Is blind USA 2024
Säsongens manliga deltagare. Foto: Adam Rose/Netflix.

"Copy paste" på manliga deltagarpersonligheter i "Love is Blind" USA säsong 6

Det som slår mig ganska snabbt är att det verkligen är samma typ av personligheter som castas gång på gång när det kommer till de manliga deltagarna – det är ingen skillnad på tidigare amerikanska säsonger eller den svenska. Vi har douchebag-Matthew (som jag själv har döpt honom till) som är säsongens motsvarighet till vår svenska Sergio. Skillnaden är dock att Sergio faktiskt gjorde en resa i sin personliga utveckling medan douchebag-Matthew bara drar.

Att castarna har en tydlig mall för exakt vilka typer av personligheter som ska vara med är glasklar, men också lite elakt när man tänker på det. Visst, det blir drama och bra TV, men det blir så orättvist när de tar in killar som säsongens Jimmy, en copy paste på Sveriges version av Lucas. Jimmy och Lucas är personligheten som inte berättar vad de känner, hur de tänker, om de har mer känslor för någon annan utan låter tjejerna göra jobbet och verkligen tömma ut hela sitt hjärta samtidigt som de inte får någonting tillbaka, och vips så blir tjejerna dumpade och killarna förstår inte alls varför de blir upprörda. De kan inte kommunicera sina känslor.

Utseendefixering, douchebags och män som inte vågar prata känslor

Säsongen har många fina ögonblick som faktiskt gör att det vattnar till i ögonen, och det är så himla kul att se par som genuint hittar rätt partner och får den kärlek de så länge längtat efter. Den känslan får mig att tänka att det skulle gå att göra en säsong där alla är lika snälla och har samma åsikter och värderingar och man hade tittat även då för att det hade blivit en sån maxad "feel-good"-säsong. Men, istället castar de killar som Clay, även han en copy paste i vår svenske Rasmus personlighet, i vart fall när det kommer till tjejernas utseende och att utseendet är så satans viktigt för de här killarna. Clay är dock snäppet värre och blir i avsnitt 6 rent av problematisk i kraven på sin partners kropp, man måste tydligen som kvinna träna på gym även när man är höggravid för att magen inte ska bli så stor, men ni kan vara lugna, han lovar att vara med henne på gymmet varje dag.....

Man får inte bara ta del av män med mindre charmiga personligheter utan vi får lära känna en grupp kvinnor som är så fina och stöttande mot varandra och killar som faktiskt vågar visa känslor, har vettiga värderingar och (hör och häpna nu) kommunicerar. I sedvanlig ordning är det vissa delar som ger en snudd på magsår och man får plocka fram skämskudden emellanåt, men det är det helt klart värt! Är du ett fan av Love Is Blind-konceptet så tycker jag absolut att du ska se den här säsongen, och om du kan fånga upp fler typer av klonade personligheter så får du mer än gärna höra av dig, det kan hända att jag har missat några tack vare ilskan som Matthew, Jimmy och Clay väcker inom mig.