Iron Fist (säsong 1)

• Action, äventyr, drama
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 20 mars 2017 kl. 18:03

Iron Fist slår sig tillslut in i Netflix Marveluniversum!

Finn Jones, Jessica Henwick, Jessica Stroup, Rosario Dawson m.fl.

Iron Fist

Tidigare under månaden har ett antal internationella recensioner dykt upp kring Iron Fist och de flesta har varit mer åt det negativa hållet. Efter att serien tillslut gjorts tillgänglig för alla har mottagandet från den stora massan ändå varit helt okej. Efter att ha tagit mig igenom samtliga avsnitt så hamnar jag någonstans i mitten - det är absolut inget bottennapp men Iron Fist hade definitivt potential att bli avsevärt bättre än det blev.

Iron Fist är den sista pusselbiten i hjältepusslet inför The Defenders senare i år. När Daredevil såg dagens ljus i början av 2015 visade det sig att kombinationen Netflix plus Marvel innebar något alldeles speciellt. Sedan dess har vi också hunnit bekanta oss med Jessica Jones och Luke Cage med återkommande inhopp från Rosario Dawsons karaktär, Claire Temple, som dykt upp i samtliga Netflix/Marvel-produktioner. Claire Temple dyker givetvis upp även under Iron Fist-säsongen och hon känner nu till samtliga Marvelhjältar på Netflix - vilket lär betyda att det blir Claire Temple som får ihop gänget senare i år. The Defenders är Netflix TV-variant av Marvels Avengers-filmer där samtliga hjältar dyker upp tillsammans i en gemensam produktion.

Jessica Jones är stark som Pippi och Luke Cage är skottsäker - de har på grund av sina krafter ett sätt att slåss på som blir ganska slentriantråkigt att titta på i avsnitt efter avsnitt där de mest pucklar på skurkarna utan några större risker. Iron Fist tar ett tacksamt steg tillbaka till Daredevils mer visuellt slående fightingscener. Problemet för det nyaste tillskottet är bara att Daredevil gjorde det avsevärt bättre.

Iron Fist, eller Danny Rand (Finn Jones) som karaktären egentligen heter, försvann spårlöst tillsammans med sina föräldrar i en flygolycka över Himalayabergen. Hans pappa var tillsammans med sin i gode vän, Harold Meachum (David Wenham), delägare i ett stort läkemedelsföretag. När Danny Rand efter femton år plötsligt återvänder från de döda och dyker upp i receptionen vid sin pappas företag, som nu styrs av Harlods barn Joy och Ward Meachum, så är det ingen som tror honom. Skulle det vara sant innebär det att Danny är miljardär och majoritetsägare i företaget - ett faktum Joy och Ward Meachum inledningsvis inte är så förtjusta i.

Iron Fist
Jessica Henwick, Finn Jones och Rosario Dawson i Iron Fist. Foto: Netflix

Den första delen av säsongen handlar förvånansvärt lite om att vara en Marvelhjälte i Hells Kitchen och det dröjer länge innan någon egentlig "säsongsskurk" introduceras. Den lättsammare inledningen känns ändå helt okej, jag undrar också var Danny har hållit hus de senaste femton åren och varför han inte kunde ta sig tillbaka tidigare - och varför han numera är ett martial arts-geni med en hand som glöder. Passande nog visar det sig att Iron Fists öde är att förgöra The Hand, en kriminell organisation vi stött på under tidigare Marvel-säsonger genom karaktären Madam Goa (Wai Ching Ho). Danny teamar upp med Colleen Wing (Jessica Henwick) som driver den lokala dojon i sin kamp mot The Hand.

TIPS: För tips på bra och nya serier, spana in vår samlingssida där vi samlar alla nya bra serier.

Fram till avsnitt nio känner jag ändå att Iron Fist levererar över förväntan och förstår inte alls vad mina internationella kollegor haft att klaga på. Dessvärre går det snabbt nedåt i kvalité under de fyra avslutande avsnitten. Det jäktas och slarvas fram ett avslut på säsongen som inte stämmer överens med resten av säsongen. Ett spoilerfritt exempel på slarv finner vi mellan avsnitt elva och tolv. I avsnitt elva berättar Danny för en vän att deras telefoner kan spåras och har sönder sin väns telefon samtidigt som han berättar hur han redan gjort sig av med sin egen... i det följande avsnittet blir han uppringd på sin egen telefon vid ett viktigt skifte i handlingen och då har han åter telefonen i sin ägo. Det kan tyckas vara att en nål i en höstack men det visar ändå på att någon i manusrummet eller bakom kameran började tappa skärpan under de avslutande avsnitten. Tråkigt.

För den som hängt med och sett de andra Marvel-säsongerna hos Netflix och gör sig redo för att se The Defenders är det ändå en stark rekommendation att beta av även Iron Fist. Vi får lära oss en hel del om The Hand - som lär bli en stor del av handlingen framöver. När det kommer till Iron Fist som ett fristående verk enbart baserat på skådespelarinsatser, manus, foto, musik och så vidare så hade de inledande nio avsnitten varit värda en stark fyra av fem i betyg. De avslutande avsnitten ligger däremot närmare en svag trea.