Human Playground (säsong 1)

Human Playground (säsong 1)

• 6 x 41 min
01 oktober 2022 kl. 12:10

Idris Elba narraterar våghalsar i dokumentärserie

Att folk är galna råder det inga tvivel om. Men riktigt hur galna vissa faktiskt är vet kanske inte många. Idris Elba lyfter fram några av världens galnaste människor och sporter i Netflix dokumentärserie "Human Playground".

Hannelore Vandenbussche
    Idris Elba, Amy Winters, Maya Gaberia m.fl

För den som ser sig som en våghals och somvill hålla på med idrotter räcker troligtvis inte fotboll, innebandy eller golf. Nej, då behövs något mer. Något som sätter hela kroppen och psyket på prov. Några av dessa sporter lyfts fram i Netflix dokumentärserie Human Playground som har Idris Elba som det stora dragplåstret. I serien får vi höra hans röst när han berättar om världens kanske farligaste sporter och tuffaste utmaningar.

Vi får se allt från surfare, folk som springer maraton i öken, klippdykare och massa andra helt galna människor. Det är dock inte bara deras våghalsiga idrotter eller idrottande som lyfts fram. Vi får också höra dessa individer själva berätta om varför de gör vad de gör och om deras bakgrund i mycket personliga och öppna intervjuer. Men oavsett hur fina berättelser personerna kommer med går det inte att bortse från det faktum att det vissa personer i dokumentärserien gör är helt jäkla galet.

Snyggt och intressant om galningar

Många som ser sig som idrottskunniga kommer nog överraskas av hur många okända och tokiga sporter det faktiskt finns i världen. Några av dessa mindre kända sporter lyfts snyggt fram i denna sexdelade dokumentärserie om våghalsar. Även om vissa sporter i sig kanske är rätt bekanta så har även de mer kända sporterna en oväntad twist. Till exempel ett maraton som springs i Saharaöknen. En välkänd sport, men med en helt galen och absurd twist. I seriens avsnitt får både små och stora idrotter plats, oavsett hur dödliga, tokiga eller märkliga de är.

Då många idrotter och utövare bockas av i varje avsnitt är det avsnitt som känns relativt snabbt berättade. För det mesta hålls tempot uppe bra, men det kan ibland bli lite långsamt och läggas lite väl mycket fokus på att göra det så storslaget som möjligt. Med det sagt är det inte allt för ofta som man blir uttråkad utan avsnitten lyckas hålla ens intresse uppe under sina ungefär 45 minuter långa speltid. Det görs inte bara på grund av intressanta sporterna utan även det riktigt fina fotot. Serien har genomgående högklassiga bilder som verkligen lyfter idrotterna och idrottarna.

Idris Elba
Idris Elba i "Luther". Foto: BBC Studios.

Idrottsvärldens David Attenborough

Även om det stora dragplåstret är Luther-stjärnan och eventuellt nästa Bond, Idris Elba, så får vi aldrig se honom. Istället är han som en idrottsdokumentärens David Attenborough, som med underbar berättarröst tar oss i handen och förklarar de mest udda idrotter för oss. Rampljuset överlåter han istället till seriens utövare som låter oss ta del av sina intressanta berättelser och bakgrunder i starka intervjuer. Intervjuer som gör varje utövare ännu mer intressant och mänsklig - även om de ibland inte verkar mänskliga.

"Human Playground" är en snygg och intressant serie som lyfter upp idrotter och idrottare som kanske annars aldrig hade lyfts globalt. Dessutom lyckas serien med något som få dokumentärserier om idrott annars gör. Nämligen fastnar med sitt fokus i Amerika. Här får vi se personer och livsfarliga lekplatser från jordens alla hörn. Bra gjort, Netflix.