History of Swear Words. Foto: Netflix

History of Swear Words (säsong 1)

• 6 x 20 min
  • Dokumentär, Komedi
06 januari 2021 kl. 19:01

Lärorikt och kul med en jävla massa svordomar.

Svordomar. Älskade och hatade. Sedan dessa kontroversiella ords födelse har orden både upprört och fascinerat människan. Men var kommer de egentligen från och vad betyder ord som fuck, pussy och shit? Det tar Nicolas Cage och hans vänner reda på.

Christopher D'Elia
    Nicolas Cage, Jim Jefferies, Nikki Glaser, London Hughes m.fl

Titeln History of Swear Words förklarar sig själv rätt bra tycker jag. Netflix nya serie handlar kort och gott om flertalet olika engelska svordomar, ordens uppkomst och utveckling. Dokumentärserien leds av Nicolas Cage som har tagit hjälp av olika vänner och kollegor.

I serien får vi bland annat lära oss om orden shit, fuck och bitch. För att ta reda på så mycket som möjligt av några av våra mest älskade och avskydda svordomar har Nic Cage tagit hjälp av komiker, författare och olika sorters akademiker som tar med oss på en resa genom ordens uppkomst, evolution och betydelser. Lite som en skollektion om olika profaniteter.

Rapp, intressant och rolig historielektion.

När jag såg att Netflix skulle släppa en dokumentärserie om svordomar kändes det direkt tröttsamt och tråkigt. "Man har antagligen kallat in Nicolas Cage för att få det någorlunda underhållande", tänkte jag när jag kikade på årets produktioner under mellandagarna. Men redan efter att ha sett första avsnittet fick jag erkänna att mina farhågor hade motbevisats. Detta var faktiskt förvånandsvärt bra och intressant. Dessutom är Nicolas Cage perfekt i rollen som sofistikerad berättare och ledare.

För det första så uppskattar jag att Netflix vågar köra på ett betydligt kortare format än vad man vanligtvis brukar göra med serier nu för tiden. Avsnitten är rappa, kvicka och går snabbt att beta av. Dessutom är de fullproppade med intressant fakta och roliga segment som väger upp de lite mer seriösa.

En blandning som faktiskt finns där och är fint övervägd och komponerad. Här bjuds vi både på akademiska och historiska förklaringar av orden från högt ansedda författare och historiker, samt lite lättsammare och roligare delar där komiker pratar om orden och deras betydelse och användning. De många intervjuerna varieras med en mycket snygg grafisk profil som kan liknas vid en sorts explainer eller utbildningsvideo.

History of Swear Words är kanske inte Netflix mest barnvänliga eller PG-friendly produktion, även om det är rätt lärorikt. Överlag är det en intressant och rolig dokumentärserie som inte tar sig på allt för stort allvar och bjuder på både skratt och aha-upplevelser. Bara att få se akademiker kasta ur sig svordom efter svordom är sevärt i sig. Om det blir en säsong två återstår att se. Men jag har själv flera svordomar som jag hade velat veta mer om, och få höra akademiker säga.

MER LÄSNING: Filmerna som tar över Netflix 2021!