• Komedi, Drama
24 februari 2021 kl. 18:02

Netflix sämre version av "Euphoria".

Den nya Netflix-serien Ginny & Georgia är ungdomsseriernas try-hard.

Sarah Lampert
    Brianne Howey, Antonia Gentry, Diesel La Torraca m.fl.

15-åriga Ginny Miller flyttar till en ny stad med sin mamma och lillebror efter att styvpappan har dött i en bilolycka. Den lilla familjen ska börja om på nytt igen och mamma Georgia är fast besluten att ge sina barn en tryggare och stabilare uppväxt än hon själv hade, men det blir svårare än de trott i den nya staden.

Ginny & Georgia är Netflix svar på den populära ungdomsserien Euphoria. Serien handlar på samma sätt som HBO-serien om hur det är att vara ung i dagens samhälle med sociala medier och den stora pressen att passa in. Ginny känner sig annorlunda i den nya staden och har svårt att anpassa sig efter de redan förutbestämda sociala koderna i skolan. Men trots att hon inte riktigt gör som "alla andra" blir hon ganska snabbt en del av eliten och börjar dejta en av skolans populäraste killar.

"Djupet den försöker förmedla försvinner i välpolerade skådespelare"

Ginny och Georgia. Foto: Netflix.

Ginny är en korsning mellan Rue i "Euphoria" och Rory i "Gilmore Girls". Som Georgia säger, "We're like the Gilmore Girls, but with bigger boobs". Men blandning av mörker och den amerikanska glättigheten gör att man inte tar serien på lika stort allvar som Euphoria och de skämtsamt rappa replikerna lyfter inte riktigt heller. Det blir en dålig blandning av serierna trots att Ginny & Georgia i grunden nog är en bra serie, om den bara hade fått vara sig själv.

Serien handlar till stor del om yta, vilket också är precis vad den är: ytlig. Den underliggande meningen och djupet den försöker förmedla försvinner i de välpolerade skådespelarnas vita leenden och stereotyper som vi har sett tusen gånger tidigare. Bad boys med motorcyklar och skolfester som spårar ur. För en gångs skull känns det dock som om tonåringarna faktiskt är tonåringar, och inte över 25 år gamla...

"Ginny & Georgia" har sina skämtsamma och spännande stunder, men om man letar efter något mer än ett amerikanskt tonårsdrama att slötitta på, så får man nog fortsätta att leta. Men det kanske också är precis det man söker.