Familjen Bridgerton (säsong 1)

Familjen Bridgerton (säsong 1)

• 8 x 60 min
25 december 2020 kl. 14:12

"Grey’s Anatomy" och Scandal”-skaparen Shonda Rhimes släpper en tonsäker och troligtvis blivande tittarfavorit på Netflix.

På förhand, baserat på trailers och bilder från Familjen Bridgerton, hade jag nästan byggt upp en mental bild av att serien skulle vara en slags korsning av "Downton Abbey" och "Gossip Girl" – med en underhållande underton av "The Great" från tidigare i år. Efter att ha fått chansen att plöja hela den första säsongen inför premiären på juldagen, så visar det sig däremot att det mesta med "Familjen Bridgerton" följer vad som förväntas av ett romantiskt kostymdrama.

Chris Van Dusen
    Phoebe Dynevor, Julie Andrews, Regé-Jean Page, Ruby Barker m.fl.

Att det råkar finnas en skvallerbytta, som döljer sig bland de finare familjerna inom den brittiska societeten under 1800-talet, och avslöjar folks hemligheter under pseudonymen "Lady Whistledown", är bara en extra krydda och inget som förringar den annars avsevärt mer seriösa handlingen under säsongens gång. Det är för övrigt ingen mindre än Julie Andrews (Mary Poppins, The Sound of Music) som agerar berättarröst varje gång Lady Whistledown publicerar något nytt i sin skvallerkolumn, men den sanna identiteten hålls hemlig som en egen sidoberättelse.

Handlingen följer den anrika familjen Bridgerton, bland annat kända för sina vackra kvinnor... vilket sätter extra press på den äldsta systern Daphne som nu debuterar och slåss mot rikets jämnåriga unga kvinnor om att säkra ett frieri från bästa möjliga fästman. Desto bättre matchning hon lyckas säkra, kommer i sin tur att ge hennes yngre systrar bättre möjligheter – och när Englands drottning utser plötsligt utser henne till debutantsäsongens vackraste så ser allt ut att gå åt rätt håll.

Det kommer väl knappast som en förvåning att vägen mot eventuell lycka även kommer att kantas med en hel del oväntade vändningar och uppförsbackar längs med vägen. Men det råder heller ingen tvekan om att vi tittare både får ta del av en hel del vacker romantik... och sexig lust. För det är väl kanske när det kommer till sexet, som Familjen Bridgerton står ut i mängden bland de mer avskalade och pryda kostymdrama-serierna från förr. Här tonar nämligen aldrig bilden ut till svart när bröllopsnatten vankas, eller för den delen under andra tider på dygnet.

Det finns mycket att gilla och uppskatta under den första säsongen av "Familjen Bridgerton" på Netflix, olika viktiga teman tas upp på respektfulla sätt och skådespelarna gör ett bra jobb med att förmedla vår berättelse. Vi får däremot en och annan sidoberättelse för mycket, vilket gör att serien ibland står onödigt stilla. En aning snävare och mer centrerad handling hade sannolikt höjt mitt betyg ett snäpp förhållandevis enkelt... men något säger mig att vi inom kort ändå kommer att se "Familjen Bridgerton" bli en av månadens mest populära nya serier, vilket jag kommer att ha full förståelse för.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!