Recension: Enhörningen Thelma (2024) – ett budskap för alla åldrar

17 maj 2024 kl. 17:00

Ett färgsprakande och musikaliskt äventyr

Netflixs nya film "Enhörningen Thelma" bjuder på skratt, musik och ett budskap om att du är perfekt precis som du är.

Jared Hess, Lynn Wang
    Jared Hess, Jerusha Hess, Aaron Blabey
    Brittany Howard, Will Forte, Jon Heder, Maliaka Mitchell m.fl.

I det här färgsprakande äventyret får vi följa den lilla ponnyn Thelma (Brittany Howard). Hon lever ett lugnt liv på en bondgård och på fritiden spelar hon i ett band tillsammans med sina vänner Otis (Will Forte) och Reggie (Jon Heder). Gänget har stora drömmar och kämpar för att en dag slå igenom på riktigt, men när de äntligen får sin stora chans får de bara höra att de inte har rätt utseende.

Men när en en lastbil full med färg och glitter råkar tömma sitt innehåll över en disträ Thelma som leker enhörning med en morot i pannan, förändras allt. Hon ser nu ut som en sagolik figur och blir känd över en natt. Lovad guld och gröna skogar av producenter och skivbolag beger sig gänget till storstaden. Väl där börjar berömmelsen stiga Thelma åt huvudet och hon börjar ändra på sig själv för att nå framgång, något som gör att gängets vänskap sätts på prov.

"Enhörningen Thelma" är baserad på Aaron Blabeys bok med samma namn.

LÄS ÄVEN: Nya filmer och serier på Netflix i maj 2024

Enhörningen Thelma stegrar framför publiken.

Ett budskap som både barn och vuxna behöver höra

"Enhörningen Thelma" är ett glittrigt, fartfyllt och musikaliskt äventyr, som på många sätt lär går hem hos den yngre publiken. Filmen förmedlar även ett budskap, som alla oavsett ålder behöver höra: du är perfekt precis som du är. Budskapet går som en röd tråd genom filmen, från början till slut och tar sitt uttryck på flera olika sätt. Främst ser vi det genom Thelma, som är övertygad om att ingen tycker om henne som ponny och att hon måste vara en enhörning för att bli omtyckt och få göra sin musik. Vi får möta en drös med hemska och omoraliska karaktärer som såklart är filmens skurkar, men också flera godhjärtade karaktärer som ständigt påminner Thelma om att hon är fin precis som hon är.

Filmen bjuder dock på en speciell och annorlunda animering med överdrivna utseenden. Det hela ger den en unik prägel, men det är något som kanske inte faller alla i smaken.

LÄS ÄVEN: Filmer och serier att streama i maj 2024

Thelma och skivproducenten.

En påminnelse att det vi ser online inte är äkta

Det måste vara överväldigande att vara barn i dagens samhälle. Att redan vid en alltför ung ålder ha tillgång till hela välden i form av sociala medier, där verkligheten förvrängs. Ibland kan det som vuxen vara svårt att komma ihåg att allt man ser på sociala medier inte är sant, och för ett barn måste det vara näst intill omöjligt. Enhörningen Thelma tar upp det här ämnet genom att förklara det på ett barns nivå, vilket även enklare kan öppna upp diskussioner hemma. I filmen får vi om och om igen se att saker är fejk på sociala medier, ofta genom ett barns humor, som rapar och liknande.

Filmen bjuder även på en hel del underhållning för alla vuxna. Hela handlingen är en otrolig sågning av musikbranschen och kändisvärlden och det hela är verkligen en underhållande parodi. För den som är uppmärksam går det även att se klockrena detaljer, som det faktum att det stora skivbolagets namn är Huge Sellout Records

"Enhörningen Thelma" finns att streama på Netflix.