Recension: En helt vanlig familj (2023) – ”Fängslande och välgjord serie”

• 6 x 45 min
  • Drama, Krim
Oskar Gustavsson Klingenstierna
Uppdaterad kl. 15:11 | Publicerad 22 november 2023 kl. 12:11

Högklassigt svenskt drama

En succéroman ligger bakom nästa svenska Netflix-serie som tar avstamp i en helt vanlig familj i Lund där dottern blivit anklagad för mord. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett serien, som består av sex avsnitt, och dras med i den välgjorda och under stundom hjärtskärande intrigen.

Per Hanefjord
    Anna Platt, Hans Jörnlind
    Alex Karlsson Tyrefors, Christian Fandango Sundgren, Björn Bengtsson, Lo Kauppi, Melisa Ferhatovic m.fl.

För drygt en månad sedan hade "Tore" med William Spetz i titelrollen premiär på Netflix. Tidigare har Sverige visat framfötterna på streamingplattformen med Young Royals (2021–), Kärlek & Anarki (2020–) samt Clark (2022), för att bara nämna några. Denna gång är det Mattias Edvardssons kritikerrosade roman En helt vanlig familj (2018), som ligger till grund för en ny svensk serie som landar på Netflix på fredag.

Stella (Alex Karlsson Tyrefors) i "En helt vanlig familj". Foto: Netflix.

Den fridfulla vardagen får ett abrupt slut

Vi dyker rakt in i en till synes helt vanlig familj. Pappa Adam (Björn Bengtsson) är präst, och mamma Ulrika (Lo Kauppi) är advokat. Deras 19-åriga dotter Stella (Alex Karlsson Tyrefors) blev några år tidigare utsatt för ett övergrepp vilket är en central beståndsdel i handlingen och ligger som en våt filt över hennes liv. Hon har precis tagit studenten och arbetar på ett konditori medan hennes bästa vän Amina (Melisa Ferhatovic) pluggar juridik. Den fridfulla vardagen får ett abrupt slut när Stella blir häktad och anklagad för mord. Sakta men säkert börjar den lyckliga-familjen-fasaden att rasa samman.

Genom Lunds kullerstensgator och via Juridicums korridorer, det lokala haket Café Arimans gemytliga stämning och Lundagårds ståtliga träd får vi följa med i handlingen. Brottsutredningen varvas med tiden innan Stellas häktning. Hon lever ett typiskt liv för en person i hennes ålder; pengarna ska tjänas in inför nästkommande års resa, spontana besök på olika barer samtidigt som hon stiftar bekantskap med den charmiga, och drygt tio år äldre, Christoffer (Christian Fandango Sundgren).

Fängslande drama med utmärkta skådespelarinsatser

I sammanhanget är det svårt att inte tänka tillbaka på den första svenska serien på Netflix Störst av allt (2019). Det finns många gemensamma teman serierna emellan. I En helt vanlig familj är även dramaturgin liknande, det förhindrar dock inte att man rycks med i händelseförloppet som grundar sig i ett välskrivet och tajt manus. Efter några avsnitt har man svårt att föreställa sig hur det hela ska sluta, vilket är precis så det ska kännas i en riktigt bra serie.

Christoffer (Christian Fandango Sungren) & Stella (Alex Karlsson Tyrefors) i "En helt vanlig familj". Foto: Netflix.

Alex Karlsson Tyrefors gör en säker debut i rollen som Stella. Det är en komplex roll som slits mellan olika viljor och har ett ambivalent förhållande till personer i hennes närhet. Karlsson Tyrefors är strålande och banar vägen för framtida skådespelaruppdrag. Även Christian Fandango Sundgren, för närvarande även aktuell i Ondskan (2023), övertygar i sin roll. Därtill levererar Lo Kauppi och Björn Bengtsson (på skånska!) i rollerna som Stellas förälder som även de har en stor del i handlingen och får ställas inför svåra prövningar under seriens gång.

Den är betecknad som en kriminalserie men jag skulle vilja hävda, efter att ha fått ett helhetsintryck, att den lika mycket kan klassas som en djupgående dramaserie som berättar viktiga historier om den verklighet vi lever i. Den uppmärksammar vilka problem som kan uppstå i nära relationer och vad som händer när någon utsätts för ett övergrepp och man bara försöker sopa det under mattan. Mycket av det som sker ska inte avslöjas, men det går att konstatera att samtliga av personerna i serien kommer att få det hett om öronen, placeras i flertalet skarpa lägen där de behöver stanna upp för att reflektera över sina handlingars konsekvenser.

Sammanfattningsvis är det en mycket fängslande, sevärd och välgjord serie som får en att klicka in på nästkommande avsnitt så fort eftertexterna börjar rulla. Ett hett tips nu när höstmörkret gjort sitt intåg.

Samtliga sex avsnitt av ”En helt vanlig familj” går att streama på Netflix från och med fredagen den 24 november.