21 november 2020 kl. 16:11

Förutsägbar och långdragen julmusikal med Dolly.

Dolly Parton är det stora dragplåstret när Netflix ger sig ut i musikalens värld. Även om vissa låtar får en att gunga med lite så är det en långsam och överlag rätt trist historia hon bjuder på.

Debbie Allen
    Maria S. Schlatter
    Dolly Parton, Treat Williams, Christine Baranski, Jenifer Lewis m.fl

I den lilla staden Fullerville är alla invånare ständigt glada och positiva. Alla förutom stadens egna "Scrooge" vid namn Regina Fuller. Stadens namn kommer efter Reginas pappa, Jack, som var älskad och omtyckt av alla. Men när han en dag går bort förändras allt i staden.

Regina får ett lukrativt erbjudande om att sälja staden, vräka alla invånare och bygga ett gigantiskt köpcentrum. Detta är något som gör invånarna mycket upprörda och vänder sig mot Regina och hennes beslut. Trots detta är hon fast besluten att sälja staden. Plötsligt får hon besök av en ängel som försöker få henne att se på saken ur nya perspektiv och få henne att ändra sig.

Överdriven och tjatig musikal.

När jag satte mig i soffan hade jag rätt höga förväntningar på de kommande 90 minuterna. Jag har tidigare lyssnat på en del av Dolly Partons låtar och visste väl om hennes stora musikaliska bibliotek och många klassiker. "Det här kommer att bli bra", tänkte jag. Men redan under filmens första nummer var jag nära på att stänga av. Låtarna i denna musikal håller långt ifrån samma klass som hennes låtar brukar. Här är de platta, tråkiga och onödigt långa. Stundtals känns det snarare som att de parodierar musikalgenren. Dock måste jag motvilligt erkänna att jag faktiskt sitter och försiktigt gungar i takt till musiken.

Förutom låtarna är även filmens handling relativt trist. Redan efter ett par minuter kan man mer eller mindre lista ut allt. Detta beror till stor del på att man inte alls gjort något försök att smyga med att handlingen är den klassiska Dickens-berättelsen En spökhistoria vid jul. Men istället för en vålnad möter filmens Scrooge en sjungandes Dolly Parton-ängel med en otroligt glittrande strassklänning.

På tal om Dolly Parton så har hon trots filmens titel inte huvudrollen, utan dyker bara upp då och då under filmens gång när det behövs en ny sång om hur viktigt det är att vara snäll. Men utan henne i filmtiteln skulle nog inte någon se denna intetsägande musikal med överspelande och högljudda skådespelare i en värld där allt är överdrivet. Dock kan man inte ta ifrån invånarna att de vet hur man firar jul, för julig är filmen verkligen. Men inte mycket mer än så.

Dolly Parton bjuder tyvärr inte på något särskilt imponerande firande på torget. Trots hennes långa karriär som låtskrivare får vi platta sånger i en musikal som aldrig vill ta slut.