Dirty John (säsong 2)

Dirty John (säsong 2)

• 10 x 60 min
20 augusti 2020 kl. 20:08

Amanda Peet gör sitt livs roll i ”The Betty Broderick Story”.

Den andra säsongen av antologiserien ”Dirty John” låter tittarna fördjupa sig i paret Betty och Dan Brodericks förhållande och bråkiga skilsmässa, som tack vare Amanda Peets prestation som Betty är ett måste.

Alexandra Cunningham
    Amanda Peet, Christian Slater, Rachel Keller m.fl.
Dirty John
Eric Bana och Connie Britton i säsong 1 av "Dirty John". Foto: Netflix.

Den första säsongen av Netflix ”Dirty John” handlade om sol-och-våraren John Meehan (Eric Bana) och ett av hans offer, Debra Newell (Connie Britton). Efter de goda recensioner och tillräckligt många tittare beslutades det att göra om miniserien till en antologiserie, som tar sig an verkliga och kända förhållanden som har slutat särskilt illa. Uppbrottet mellan makarna Broderick lever onekligen upp till seriens kriterier, trots att ingen av dem råkar heta John i förnamn.

Bettys och Dans skilsmässa blev känt i USA som ett av landets värsta någonsin, med exempelvis flera framträdanden på Oprahs talkshow (som dock ej finns med i serien). Anledningen till att folk blev så intresserade var framför allt på grund av hur Betty var som gjuten direkt från den helamerikanska drömmens mall för hemmafruar. Som försörjde sin make under hans studier, samtidigt som hon tog hand om både hushåll och fyra barn.

Dan arbetade sig i sin tur upp från inget först till läkare och därefter till en av landets främsta advokater, med expertis på att stämma läkare och sjukhus för felbehandlingar. Även han var alltså som stöpt direkt ur den amerikanska drömmen av att ”allt är möjligt”. Men när han av olika anledningar slutligen väljer att lämna sin fru, genom att använda lagens alla kryphål för att göra det så fördelaktigt för sig själv — ja, då slår det slint, gång på gång under den långa tvisten, hos Betty.

Handlingen berättas genom blandade tidslinjer, så vi får redan i första avsnittet reda på hur långt parets öde verkligen drivs på. Sedan hoppar vi fram och tillbaka mellan olika tidslinjer för att få en bättre förståelse för hur det verkligen kan ha slutat så illa, för ett par som under 20 års tid såg ut att vara typexemplet på den amerikanska drömmen.

Amanda Peet i Dirty John säsong 2
Amanda Peet i "Dirty John" säsong 2. Foto: Netflix.

Christian Slater (Mr. Robot) må på förhand vara den mest prisade och kända skådespelaren i ensemblen, men det råder ingen tvekan om att det är Amanda Peet (Togetherness) som gör hela serien värd att titta på. Peet gör nämligen sitt livs roll i tolkningen av Betty och hennes lika delar av stigande ursinne och galenskap. Dirty John: The Betty Broderick Story är kanske i sig själv inte värd en Netflixprenumeration, men Peets prestation är det — även om det här blir den enda serien du ser innan prenumerationen avslutas.