Desperados

Desperados (2020)

• 1 tim 45 min
06 juli 2020 kl. 18:07

Desperat mail leder till desperat utflykt.

Ett aggressivt mail innehållandes svordomar, skämt om personens döda pappa, äggplantsemojis och många, många fler rader av hädelser hamnar på vift. Det blir startskottet för Wesley och hennes vänner, som i Netflixs romantiska komedi "Desperados" bjuder på många mexikanska tokigheter.

LP
    Ellen Rapoport
    Nasim Pedrad, Lamorne Morris, Heather Graham m.fl.

Wesley (Nasim Pedrar) är synonym med misslyckad. Hon saknar jobb, partner, pengar och någon slags framtidsplan. Efter att ha blivit nobbad på ännu en i raden av många blind dates, faller hon bokstavligen pladask framför en riktig snygging (Robbie Amell). Snackiga Wesley utan hämningar får nu tona ner sin dramatiska persona för att lyckas hålla kvar denna otroliga Jared – som helt plötsligt slutar svara.

Efter en gråtkavalkad, mycket vin, och påhejande vänner har hon formulerat ett obehärskat, ocensurerat svarsmail. Då ringer telefonen – Jared har råkat ut för en olycka i Mexiko, har i de senaste dagarna legat i koma och därav inte haft möjligheten att höra av sig. Panikslagna Wesley bokar flygbiljetter till Mexiko för att komma åt Jareds laptop och radera det arga mailet innan han vaknar.

Ett par fina stunder räddar inte usla skämt.

Konceptet med att huvudkaraktären gör något så osannolikt pinsamt så att skämskudden åker fram – som kidsen säger "cringe" – borde nog ha begravts för längesen. Det peakade någonstans i Bridesmaids (2011), men där Kristen Wiigs karaktär blev tragikomisk är Wesley bara osympatisk. Hon är självupptagen på en sådan nivå att jag betvivlar att hon någonsin kommer att hitta rätt i livet.

Visserligen är det trevligt att få mexikanskt solsken och fina hotellmiljöer, men när många av de roliga momenten centrerar kring snubbelhumor känns det ganska billigt. Skämt ska hålla även i manusväg, det fungerar inte att slänga in en skojig scen när Wesley tappar sin vibrator framför ett barn. På tal om barnet vet jag inte riktigt om det återkommande pedofilskämtet satt för den delen heller.

Gör om, gör rätt.

Desperados
Heather Graham som bisarr yogaguru. Foto: Netflix.

Vana "New Girl"-fans kan känna igen både Nasim Pedrar och Lamorne Morris, som där spelar kärleksparet Winston och Ally. Winston, som är en av mina TV-favoriter, blir här istället den snälla, ledsna Sean. Både Sean och Wesley får även här ett par fina stunder tillsammans, men det blir aningen märkligt att hålla isär dem från deras New Girl-förhållande.

Både Pedrar, Morris, och deras vänner kan betydligt bättre än dessa. Även Heather Graham, som dyker upp som en bisarr yogaguru hade kunnat användas på ett bättre sätt. Gör om, gör rätt – mindre desperation och fler, bättre, skämt.

SCROLLA VIDARE FÖR FLER RECENSIONER! --> Eller spana in vår lista med nya och bra Netflixfilmer!