Mördaren närmar sig paret Palme

Den osannolika mördaren (2021)

• 5 x 60 min
04 november 2021 kl. 09:11

En tragikomisk händelse skildrad på ett spännande och underhållande sätt.

Det började som en reportage-serie i magasinet Filter där journalisten Thomas Pettersson la fram sin teori om Palmemordet som han forskat i under tolv år. Detta blev senare till boken "Den osannolika mördaren" och senare även den teori som polisen beslöt sig för att gå efter. Boken har nu blivit en miniserie på Netflix med bland annat Robert Gustafsson och Mikael Persbrandt i rollerna.

Simon Kaijser, Charlotte Brändström
    Wilhelm Behrman, Niklas Rockström
    Robert Gustafsson, Mikael Persbrandt, Eva Melander m.fl.

Stig Engström, även känd som Skandiamannen, hävdade hela tiden att han hade en betydande roll på mordplatsen kvällen då Olof Palme sköts. Trots detta utreddes hans inblandning aldrig på allvar förrän alldeles nyligen då de kom fram till att han med största sannolikhet inte är någon annan annan än gärningsmannen själv.

I denna miniserie får vi ta del av berättelsen om hur ett av de största misslyckandena i svensk rättshistoria kunde ske. Vi får även en djupdykning i Stig Engströms liv och någon slags förklaring till händelserna som ledde fram till den där ödesdigra natten i februari 1986 och naturligtvis även efterspelet som följde under många år framöver.

Trots att berättelsen tar sin början i en djupt tragisk händelse är den som gjord för en underhållande tv-serie. Palmeutredningen är kantad med den ena dråpliga händelsen efter den andra där hela grejen med Stig Engström antagligen är den allra dråpligaste. Naturligtvis är berättelsen om Skandiamannen kraftigt dramatiserad i här men jag kan tänka mig att det inte varit några problem att hitta bra material att bygga på. I vilket fall som helst har man lyckats bra med att göra Den osannolika mördaren till en både rolig, spännande och underhållande miniserie.

Mikael Persbrandt med peruk och konstiga ögonbryn

De två största stjärnorna i serien är väl tveklöst Robert Gustafsson och Mikael Persbrandt. Just dessa två har man valt att dölja under lager på lager av smink för att de ska likna sina rollkaraktärer så mycket som möjligt. Tyvärr blir effekten istället att det blir svårare att ta dem på allvar, speciellt i Persbrandts fall då han inte är med så mycket i serien. Jag hinner aldrig riktigt acceptera att det är Hans Holmér jag tittar på utan ser bara Persbrandt med peruk och konstiga ögonbryn.

Samma sak med Gustafsson där jag istället för Stig Engström ser en folkkär komiker i fat suit. Han har dock betydligt mer screen time så i hans fall kan jag med tiden tänka bort allt smink och i slutändan faktiskt se honom som Skandiamannen.

För övrigt så gör både Gustafsson och Persbrandt mycket bra ifrån sig så det är egentligen bara grejen med att det blir lite maskeradkänsla ibland som stör i deras rollprestation. Förutom dessa två passerar ett otal kända ansikten revy i denna serie. Av de som står ut mest rent prestationsmässigt skulle jag nog främst nämna Magnus Krepper och Eva Melander, vilket brukar vara fallet när de är i farten.

Översminkade skådisar till trots så är ändå Den osannolika mördaren en riktigt sevärd miniserie. En tragikomisk händelse skildrad på ett spännande och underhållande sätt.