Chilling Adventures of Sabrina

Chilling Adventures of Sabrina (säsong 3)

• 8 x 60 minuter
  • Drama, Skräck
03 februari 2020 kl. 20:02

”Chilling Adventures of Sabrina” bjuder på mer underhållning än skräck

Den tredje säsongen av ”Chilling Adventures of Sabrina” kommer troligtvis inte att övertyga någon som inte redan gillar serien om sin storhet, men det känns verkligen som att seriens skapare har fått fria tyglar att underhålla oss på bästa möjliga sätt.

Roberto Aguirre-Sacasa
    Kiernan Shipka, Ross Lynch, Jaz Sinclair, Tati Gabrielle m.fl.

Handlingen i den tredje säsongen tar vid där den slutade i den föregående, med självaste Lucifer inlåst i Nicholas kropp och Faustus Blackwood på flykt. Sabrina tänker däremot givetvis inte lämna sin pojkvän i helvetet utan planerar ett sätt att både rädda honom och sätta sin pappa i en mer passande kropp. Under säsongens gång tvingas Sabrina därför på allvar fundera över om hon faktiskt skulle vilja sitta på tronen, som helvetets drottning… vilket är förväntat av henne som en del av Morningstar-familjen.

Gode Satan. Jag kan bara tänka mig hur udda hela den här beskrivningen av den tredje säsongen kommer att verka när någon stackars redaktör ska gå igenom texten innan publicering. För om du inte redan är med på helveteståget så skulle en längre beskrivning av de individuella avsnittens handlingar, med spindel-Hilda, Loch Ness-ägg-tidsresor, helvetes-spelen och den där ”gröna mannen” på karnevalen, framstå som att jag blivit besatt och talade i tungor.

Men för oss som har följt Sabrina under de här senaste säsongerna så har det nog aldrig varit så tydligt vilken typ av serie Chilling Adventures of Sabrina faktiskt vill vara. Det är inte en skräckserie som du kommer att bli särskilt rädd av, då finns exempelvis The Haunting of Hill House i samma app, utan snarare en ganska underhållande och makaber komedi som råkar utspela sig i Greendale… staden med häxor och en bakväg in i helvetet.

För att det ska vara möjligt att gilla Chilling Adventures of Sabrina, så måste man köpa Kiernan Shipka i rollen som Sabrina… och enligt mitt tycke är hon verkligen som klippt och skuren för den. Manusförfattarna verkar inte försöka att hålla serien grundad i någon slags verklighet, utan utnyttjar snarare faktumet att Netflix oftast låter sina skapare göra vad de vill – så länge folk fortsätter titta.

Även om jag med handen på hjärtat verkligen inte kan säga att det här är en bra serie så är den ”för i himlen” (som Sabrina skulle ha sagt) alltid bra nog att slå på om man inte känner sig redo för tyngre tv-droger… som typ Too Old to Die Young eller Undone, utan bara vill ha lite kravlös underhållning. Chilling Adventures of Sabrina är därför en av de mest självklara ”tre av fem”-betygen jag har satt, men med en (även för mig själv) oväntat stor dos av kärlek som ett plus i kanten.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier.