Castlevania säsong 3

”Castlevania” (säsong 3)

• 10 x 25 min
  • Action, Skräck, Äventyr
Uppdaterad 29 mars 2020 kl. 12:03 | Publicerad 10 mars 2020 kl. 18:03

"Castlevania” fortsätter att imponera med perfektion.

Det har länge ansetts vara i princip omöjligt att adaptera ett TV-spel till en framgångsrik film eller serie, förhoppningarna är alltid stora men det har i nästan alltid slutat med kalkoner av varierande uselhet. Här är ”Castlevania” beviset på att det faktiskt går att göra en helt fantastisk adaption av ett TV-spel, för tredje gången.

Warren Ellis, Sam Deats, Adi Shankar
    Richard Armitage, Alejandra Reynoso, James Callis, Jason Isaacs m.fl.

Första "Castlevania"-spelet släpptes av Konami redan 1986. De första säsongerna av den animerade Netflix-serien är däremot en adaption av Castlevania III: Dracula’s Curse från 1989. I serien har vi fått följa monsterjägaren och vampyrdödaren Trevor Belmont (Richard Armitage), magikern Sypha Belnades (Alejandra Reynoso) och Draculas son – halvvampyren Alucard (James Callis) – som försökt rädda världen från Draculas vrede efter att en kyrka anklagade och brände hans mänskliga fru (felaktigt) för att ha varit en häxa.

De två första säsongerna, bestående av blott fyra respektive åtta avsnitt, förklarade på ett effektivt sätt hur och varför Dracula vänder sig mot mänskligheten och dömer dem alla till döden. Samtidigt som Trevor, Sypha och Alucard, våra ”hjältar”, beskrivs på sätt som gör dem mer tredimensionella än så. När vi nu (äntligen) får ta del av den tredje säsongen så är kampen mot Dracula egentligen över och vår längsta säsong hittills (nu hela tio avsnitt) hade i spel-världen snarare kunnat beskrivas som ett slags ”sidequest”.

Du måste helt enkelt se "Castlevania".

Men tack vare Warren Ellis fullständigt utsökta och smarta manus samt Sam Deats briljanta regi, så visar sig den längsta säsongen hittills flyga förbi i en alldeles för snabb takt… för när du väl har börjat titta så sitter du fast framför skärmen tills någon tvingar bort dig ifrån den (typ din arbetsgivare som ringer och frågar varför du inte dykt upp på jobbet) eller när den helt enkelt tar slut.

Det finns egentligen ingen anledning att gå in på detaljer kring handlingen, för om du har givit de två första säsongerna en chans så vet du varför du bara måste fortsätta titta och den här texten är mer av ett sätt att göra dig uppmärksammad på att den nya säsongen faktiskt är släppt. Men det jag kan avslöja är att den nya säsongen mestadels utspelar sig i en liten by, där The Judge (Jason Isaacs) har ett problem med vad som tycks vara hjärntvättade munkar i en kyrka som angreps av ett gigantiskt monster, ett äventyr som passar det genomresande sällskapet Trevor och Sypha.

Den tredje säsongen av "Castlevania" är i övrigt lika ”vackert” och blodigt våldsam som de två tidigare, så den enda anledningen att hålla sig undan är om du inte klarar av den typen av serier… för alla andra är det här ett måste.

MER LÄSNING

Skräcksugen? Spana in vår samlingssida!
10 Fantastiska vampyrfilmer