05 februari 2021 kl. 16:02

Rörigt i actiondrama från Spanien.

Efter "Casa de Papels" supersuccé på Netflix har streamingtjänsten satsat allt mer på produktioner från Spanien. Många har varit riktigt bra, men "Black Beach" kommer tyvärr aldrig riktigt igång.

Esteban Crespo
    Esteban Crespo, David Moreno
    Raúl Arévalo, Paulina García, Candela Peña, Babou Cham m.fl.

Affärsmannen Carlos skickas till Afrika på uppdrag. Där ska han leta efter en amerikansk ingenjör inom oljeindustrin som har försvunnit. Mannen misstänks ha kidnappats. På förhand ska uppdraget dock inte ta särskilt lång tid eller vara allt för komplicerat.

Men när olika militärstyrkor, FN och viktiga personer i den mäktiga oljeindustrin blandar sig in i Carlos jakt försvåras det hela. Väl i Afrika träffar Carlos gamla bekanta som ger ny information om försvinnandet och den allvarliga situationen i området. Det verkar som att det på förhand relativt enkla uppdraget är både farligt och betydligt mer komplicerat än vad han räknat med.

Spänningen kommer av sig.

Redan i de inledande scenerna känns det som att jag har sett filmen. Kanske inte just exakt denna filmen, men flera filmer som liknar den. För visst är det inte första gången som en viktig person, ofta en vit man, tvingas flyga till Afrika för att leta upp en person, stoppa ett krig eller hitta ett viktigt dokument? Ibland kan det till och med vara bra att en film är lik andra, och jag har länge höga förhoppningar om att Black Beach faktiskt skulle bli en bra film. Men till slut får jag ändå erkänna att den inte håller måttet.

Till en början är filmen oerhört rörig och rätt komplicerad. Faktum är att jag till en början inte alls hänger med och är nära på att mer eller mindre stänga av. Vi introduceras för en rad olika namn, företag och alla möjliga viktiga saker hej vilt. Att hålla ordning på allt tar inledningsvis energi och fokus från den faktiska handlingen. Men efter ett tag börjar saker redas ut och en faktisk handling kan anas. I samma veva bjuds vi även på lite spänning, men den avtar allt för snabbt. Kvar lämnas vi med en platt film som aldrig riktigt lyckas engagera och egentligen inte är mycket att minnas.

En av få ljusglimtar i filmen är Raúl Arévalo som spelar huvudkaraktären Carlos. Arévalo lyckas nästan på egen hand dra filmen i mål och bjuder på en stark insats. Detta trots att både han och andra i filmen blandar engelska och spanska på ett ganska udda vis och mestadels skriker på varandra.

Att Black Beach kommer att vara en film som jag kommer att minnas särskilt länge har jag svårt att se. Det är ingen superdålig film, men det är en film som liknar många andra, betydligt bättre filmer. Mycket på grund av att all action som filmens trailer ser ut att lova uteblir. Så om du vill se en thriller- eller actionfilm från Spanien - leta vidare.

MER LÄSNING: Nya och bra filmer på Netflix 2021!