Behind Her Eyes (2021)

• 6 x 50 min
  • Thriller
Edward Langert Wikström
19 februari 2021 kl. 16:02

Mystisk med nya talanger.

Behind Her Eyes, miniserie i sex avsnitt, är en psykologisk thriller om en kvinna som har en kärleksaffär med hennes gifta chef. Baserad på novellen av Sarah Pinborough introduceras vi till en mystisk berättelse om lögner, klass, klardrömmande, sex och trauma.

Steve Lightfoot
    Erik Richter Strand
    Simona Brown, Eve Hewson, Tom Baeman, Robert Aramayo m.fl.

Det är av en slump som sekreteraren Louise (spelad av Simona Brown) möter den stilige skotska David (Tom Bateman) som är nyinflyttad i stan. Bara efter ett glas Chardonnay respektive ett glas Macallan ligger en het spänningen i luften mellan de båda, trots det avslutar David kvällen efter en mystisk kyss. Det är först dagen efter som Louise introduceras till den nya chefen på psykiatriska institutionen där hon arbetar, nämligen David, som får en rundtur på sitt nya kontor tillsammans med sin fru Adele (Eve Hewson).

Samtidigt som Louise och David till en början försöker att glömma kvällen på krogen för att istället etablera en professionell relation lider Louise lider av tillståndet lucid dreaming. Ett tillstånd där personen som drömmer är vid aktivt medvetande under sina drömmar, vilket gör det svårt för personen att veta vad som är dröm och vad som är verklighet.

Vad som började som en oskyldig flirt börjar allt tydligare forma ett mörkt triangeldrama kantat av hemligheter, svek och oråd.

Eve Hewson (vänster), Tom Bateman och  Simona Brown är seriens tre huvudrollsinnehavare. Foto: Netflix

Att britterna kan göra deckare är ingen nyhet, det är britterna bäst på. Fortfarande ligger otaliga Modern i Midsummer-filmer - som mamma alltid köpte med Expressen varje vecka - på hyllan i vardagsrummet och jag har inte hjärta att göra mig av med dem.

Men frågan är, har britterna vad som krävs för erotisk thriller? Amerikanerna kan den, med filmer som Color of Night, Basic Instinct och Gone Girl var det inga svårigheter för dem att producera den briljanta succéserie som är The Undoing.

Behind Her Eyes är delvis en väldigt engelsk serie. Å ena sidan en thriller med balanserad intrig som gränsar till deckare, på andra sidan ett oberäknelig och upptänt relationsdrama utan regler eller hänsyn för sig genre. Alldagliga yrken och miljöer i Skottland samt London möter förbjudna begär som i sin tur möter en sofistikerad mystik. Vi befinner oss i en ständig ovisshet och lämnade vid slutet av varje avsnitt med en vilja att veta vad som ska ske i nästa.

Slutet är viktigt för en serie som Behind Her Eyes. Uppbyggnaden till det gynnar självändamålet att få oss engagerade, oroade och fullständigt besatta av karaktärernas öde. Steve Lightfoot, skapare av The Punisher och som fick sin serie Hannibal inställd, tar här revansch med nya fräscha talanger samt en imponerande ambition att skapa en klassiker.

Behind Her Eyes går att se på Netflix.