Recension: Beef (2023)

Nine Selander
Uppdaterad 11 april 2023 kl. 10:04 | Publicerad 07 april 2023 kl. 20:04

En serie som spårar ur

"Beef" är nyutkommen på Netflix och handlar om en incident på en parkering som eskalerar snabbt. Femtimmarstittande värt att spendera påskhelgen med.

Lee Sung Jin
    Steven Yeun, Ali Wong, Joseph Lee

Beef handlar om en roadrage-incidens som ingen av de inblandade kan släppa. Ilskan som blir kvar hos dem rinner över till andra delar av deras liv och spårar ur helt. Vi får se stölder, vandalisering, catfishing och piss på golv.

I huvudrollen har vi ingen mindre än Ali Wong (Always Be My Maybe 2019, American Housewives 2016-2021) som spelar en framgångsrik kvinna som helst bara vill sälja sitt företag och ta det lugnt. Steven Yeun (Minari 2020, The Walking Dead 2010-2016) spelar en person som kämpar med sitt liv som hantverkare och med att få in pengar. Det är väldigt underhållande att se deras karaktärer försöka stå ut med varandra. För deras skådespelarinsats och kemi skulle jag ge fulla poäng.

En serie som tar oss till en oanad slutdestination

Beef påminner om filmerna Tag (2018) och Game Night (2018) där också små saker spårar ur totalt. Även om själva premissen för Beef inte verkar väldigt realistisk så håller sig storyn intressant hela vägen ut.

Serien känns modern och välfilmad. Även karaktärerna är välskapade – ingen är perfekt och alla har gjort misstag i sina liv de får försöka gottgöra. Även om det är en komediserie har skaparen fått in drama och hantering av psykisk ohälsa. Det tas upp flera mänskliga känslor och sanningar i denna absurda serie som får en att tänka. Hur lever vi våra liv egentligen? Kan en liten händelse påverka andra delar av livet? Vad händer om man förtrycker för många känslor? Kanske det man ser inte alltid är hela sanningen? Det känns alltid nyttigt att bli påmind om dessa saker.

Recension Beef på Netflix

Överdrivet men underhållande

Låt oss vara ärliga. Ibland vill vi se något som är långt ifrån verkligheten för att ta oss från våra egna problem. Just det är Beef bra för. Först tänker man "vad är det här för löjligt" men sedan kan man inte sluta titta. Trots att det stundvis är lite överdrivet och ologisk timing, som när en fågel råkar rädda den ena huvudkaraktären precis då hen är under pistolhot, så köper man det eftersom det är en komedi. Det är underhållning i ett paket på tio avsnitt som passar perfekt för lite sträckkollande.

Efter att svept mig genom sett Beef ser jag fram emot fler serier skapade av Lee Sung Jin.

Hela säsongen av "Beef" finns nu att se på Netflix.