Bad Trip (2021)

Bad Trip (2021)

• 1 tim 24 min
Oskar Pettersson
Uppdaterad 12 maj 2021 kl. 09:05 | Publicerad 26 mars 2021 kl. 17:03

Buddyfilm gjord för fansen.

Eric Andre och hans talkshow/prankprogram "The Eric Andre Show" har byggt upp något av en kultstatus sedan starten 2012. Hans nya film "Bad Trip" åstadkommer inte så mycket mer än att ytterligare fastställa vilka hans fans är.

Kitao Sakurai
    Eric André, Kathryn Borel, Dan Curry, Jenna Park, Kitao Sakurai
    Eric André, Michaela Conlin, Lil Rel Howery, Tiffany Haddish m.fl.

Bästa filmerna på Netflix 2021

Du har säkert frågat dig själv hur det hade sett ut ifall Sacha Baron Cohen och Jackassgänget hade fått ett barn ihop. Svaret är Eric Andre och nu har han likt sina läromästare gjort en film på sin framgångsrika prankserie.

Storyn, hur medvetet tunn den än är, handlar om Chris (Eric Andre) och hans kompis Bud (Lil Rel Howery) som ger sig ut på en road trip från Florida till New York för att leta rätt på Chris gamla High School-kärlek. Hack i häl har de Buds ursinniga och kåkfarande syster Trina (Tiffany Haddish) som är fast besluten om att ta tillbaka sin bil som de både kompisarna ”lånat” av henne. Vad som följer är sedan av rad av pranks och missöden för de tre filmat i en klassisk ”dolda kameran-stil”.

Att försöka ge någon sorts kritik mot en film som "Bad Trip" känns rentav meningslöst. Saker som berättarstruktur, karaktärsutveckling och kamerateknik är medvetet nedprioriterat till förmån för olika pranks som de ovetandes och ofta vettskrämda civila blir utsatta för. What it all boils down to – för att krossa språkbarriärer för ett ögonblick – handlar om huruvida du som tittare tycker det låter roligt med en man iförd gorilladräkt som, vad det ser ut, tycks antasta en zoobesökare på de allra grövsta, tänkbara sätten. Om inte, så kommer Bad Trip troligtvis inte vara något för dig.

Det är nämligen i allra högsta grad en film gjord för Eric Andres redan existerande fans. Paradoxalt nog känns det dock inte som han känner sina fans bra nog för att veta att det inte är i filmformatet hans komedi gör sig som bäst. Det som gör The Eric Andre Show så bra är dess absurda meningslöshet. Ett avsnitt består av 15 minuters vakuum av någon som helst betydande substans och att då göra en 90 minuters film innehållandes konflikter, kärleksintressen och påkostade montage känns bara fel.

Även om "Bad Trip" bjuder på flera magknipande skratt hade jag hellre sett att de pengarna och den tiden som lagts ner på detta projekt istället använts till ännu en säsong av "The Eric Andre Show". Det som ändå räddar filmen för min del är att jag trots detta, mycket hellre ser på en medioker Eric Andre än en annan komiker på sin absoluta topp.

För mer läsning --> Scrolla vidare!