All Together Now (2020)

All Together Now (2020)

• 1 tim 32 min
30 augusti 2020 kl. 16:08

Tuffa ämnen i revolutionerande ungdomsfilm.

Misären har inga gränser i "All Together Now", som kombinerar musik, ungdomar och känslosamma moment på ett nytänkande men realistiskt sätt. Vi skippar klämkäcka klyschor och överdådiga musikfinaler, och bjuds istället på ett finstämt och melankoliskt high school-drama som tampas med de riktigt svåra ämnena.

Brett Haley
    Brett Haley, Marc Basch, Matthew Quick
    Auli’i Cravalho, Carol Burnett, Judy Reyes, Fred Armisen m.fl.
All Together Now

Hoppet är väl det sista som överger oss – eller? Unga Amber (Auli’l Cravalho) har högt flygande drömmar om en musikkarriär men vägen dit är lång att gå. Basala nödvändigheter som trygghet, boende, och pengar arbetar emot henne; förutom att gå på high school har hon två deltidsjobb och bor i hemlighet med sin mamma (Justina Machado) i en gammal skolbuss, och deras relation är ansträngd.

Amber har en optimistisk själ, och i sången och skolans musikklubb hittar hon själv. Talangen ger henne chansen till en audition på ett prestigefyllt college, men helt plötsligt blir hennes liv om möjligt ännu mer komplicerat än bara pengar. Amber står inför ett vägval: kämpa själv, eller ta hjälp.

Auli’i Cravalhos namn kände jag främst igen från "Vaiana" (2016) där hon spelar huvudrollen och lägger stark sång, framförallt i låten How far I’ll go. Livet här är långt ifrån den disneyprinsessans mjuka sandstränder, men drömmarna om att nå ut i världen består. Cravalho levererar oss sin karaktär med bravur och jag hoppas vi får se mer av henne, för jag tror hon kan presentera även i en mer vuxen film.

Mina farhågor om att filmen skulle vara en enkel musikfilm, om en småstadstjej med sångdrömmar, kunde inte vara längre ifrån den verkliga sanningen. Det är inte ”bara” det typiska problemet kring till exempel att ha scenskräck, det här är riktiga problem. Amber står ut med saker som de flesta inte ens får uppleva under sin livstid. Detta gör filmen unik på många sätt – den brottar ner mer än det vanliga kärleksspåret; detta är snarare high school-filmens stora revansch.

"All Together Now" är som många andra ungdomsdraman på Netflix baserad på en bok. Troligen fick det klippas och klistras i en del karaktärer för att förenkla filmen, men jag hade önskat mer karisma och kemi hos Ambers vänner. En del av mig hade velat se en hel tv-serie för att kunna gräva djupare, men då antar jag att vi istället förlorat en del av de mest berörande scenerna.

Vad beredd på att den skrattade och positiva postern till stor del kommer att vara en rejäl lögn. Här grävs det djupare ner i gatans asfalt än vad du kommer att vara redo för. Och duka upp pappersnäsdukarna, för de behövs sannerligen.