All of Us Are Dead (säsong 1, avsnitt 1-2)

• 12 x 60 min
  • Action, Skräck
Uppdaterad 01 februari 2022 kl. 06:02 | Publicerad 31 januari 2022 kl. 13:01

En serie som till varje pris vill äta upp dig

Netflix har släppt lös en ny zombievåg. Filmtopps recensent Axel Diedrichs har sett de första två timmarna av sydkoreanska "All of Us Are Dead" och konstaterar att de tillhör det bästa han sett i genren.

Lee Yoo-mi, Byeong-cheol Kim, Park Solomon, Jeon Bae-soo m.fl.

Netflix har aldrig varit så kritiserat som nu för att slänga ur sig undermåliga produktioner, och redan i januari har Filmtopp gett sex av deras nya titlar en tvåa eller lägre i betyg. Känslan av att de kastar ut nya filmer och serier för att se ifall de fastnar på väggen har onekligen blivit allt mer påtaglig. Men där de visat sig vara pålitliga är med deras sydkoreanska produktioner.

Efter den lika fenomenala som tunga ångeststenen Squid Game fick vi dras ner i helvetet på nytt med Train to Busan-regissörens fantasy-epos Hellbound. Nu imponerar Netflix på nytt med deras zombiekakafoni All of Us Are Dead vars två första avsnitt vittnar om att det här tillsammans med Kingdom är bland det bästa vi fått av genren sedan Zack Snyders actionpärla Dawn of the Dead.

"All of Us Are Dead" utspelar sig på en gymnasieskola i ett sydkoreanskt distrikt där vi får följa ett antal besvärade elever som slits med att antingen vara utstötta eller olyckligt kära. Men när en tjej blir biten av en labbråtta och sprider ett nytt zombievirus på skolan får de släppa sina tonårsbekymmer och istället fokusera på den fundamentala biten: överlevnad. Det aggressiva viruset tar snabbt fäste och förvandlar majoriteten av alla lärare och hundratals elever till blint vilda och framför allt skoningslösa varelser, som inte ger sig förrän allt levande blir till dött.

"Ursinnigt behärskat hantverk"

All of Us are Dead recension

Inledningsvis är det svårt att inte bli påmind om Snyders genreklassiker och den något förbisedda komedin Cooties med Elijah Wood där dåliga nuggets infekterar en skola och den livrädda lärarkåren barrikerar sig i fikarummet. För trots att den i första hand är stenseriös, så är både humor och snabba zombies närvarande komponenter i All of Us Are Dead. Den har också ett väldigt filmiskt format med en situation som jag inför tittning hade svårt att se hur den skulle kunna hålla som serie. Men det de entimmeslånga avsnitten gör är att de håller fast sin blodtörstiga publik med vad som är adrenalinstinna och smarriga splatterfester.

Actionsekvenserna är gjorda med ett ursinnigt behärskat hantverk, som vi vanligtvis bara får se av filmskapare på den absoluta toppen, och som fulländas av den sydkoreanska egensinnigheten. Hatten ska också av till alla de ungdomar som spelar levande döda och ger serien sitt energifält.

Zombiegenren är en personlig favorit men den har länge varit i behov av kreativa idéer. Därför gillar jag hur man i All of Us Are Dead varit påhittiga med det första signalementet att någon – som vi inte sett blivit biten – har dragit på sig smittan: näsblod. Det har sådan vacker cinematisk tyngd när det börjar rinna blod ur nästan på en ung och oskuldsfull person vi lärt känna, och hela rummet förstår att den måste avrättas innan den vänds emot oss. Det gör också att vi i varje hängande närbild på en bärande karaktär väntar på den där signalen som innebär dess dödsdom. Det går bara att älska kreatörer som hittar så pass stor laddning i något så litet.

Om du tycker att det det första avsnittet av serien tar väl med tid på sig för att sätta upp dramat – stanna kvar. För "All of Us Are Dead" är utan tvekan en serie som till varje pris vill äta upp dig.