• 1 tim 21 min
  • Dokumentär
03 maj 2020 kl. 14:05

Gripande dokumentär om förbjuden kärlek på ålderns höst.

Den nya Netflix-filmen A Secret Love ger oss en inblick i den 72-åriga lesbiska kärleksrelationen mellan Pat Henschel och Terry Donahue.

Chris Bolan

Vill du bli rörd? Sluta leta film redan nu och sätt igång A Secret Love, debutregissören (och familjemedlemmen) Chris Bolans nysläppta dokumentär om Pat Henschel och Terry Donahue. Två kanadensiska kvinnor i 80-årsåldern som levt tillsammans och älskat varandra i hela 72 år. Till mestadels i hemlighet.

A Secret Love är en varm, rolig och många gånger hjärtskärande skildring av parets förbjudna kärlek. Men dokumentären blir sällan politisk. Istället läggs fokus på att vi ska få komma så nära inpå de två turturduvorna som personer och bandet emellan dem som möjligt. För även om vi serveras gripande tillbakablickar från svåra och svunna tider med bilder, gamla brev och dikter så spenderas merparten av filmen i nutid.

Trots att paret äntligen kunnat komma ut till väl utvalda delar av sin vänner och familj så kommer nämligen de nya tiderna med nya utmaningar. A Secret Love är faktiskt lika delar HBTQ-film som det är en film om åldrande och vi får också följa den forna, sockersöta baseballstjärnan Terry Donahues och den mer stadiga, trofasta Pat Henschels liv på ålderns höst.

En höst som innebär svårigheter – sjukdom, svikna familjemedlemmar som frustreras av att paret fortfarande hemlighåller saker efter ett högst privat liv och flytten till äldreboende efter 26 år i ett vackert hus. Men också möjligheter – som det vackra bröllop paret äntligen tillåts få hålla efter hela sex decennier tillsammans.

"A Secret Love "lämnar intet öga torrt och hade helt klart kunnat få kosta på sig att vara en aktivistisk, rasande film. Men den inspirerar istället på helt andra sätt. Istället för att sträcka en näve i luften uppmanar den oss till att hålla våra hjärtan vidöppna. Att se Terry Donahue långsamt böja sig ned, trots krämpor och en spökande parkinson-diagnos, för att kyssa sin älskade godnatt kväll efter kväll – är förstås ingenting annat än en ren glädje.