Klassiskt med en twist

Titeln säger allt - den här skräckfilmen är inte riktigt vad man förväntar sig. Eller så är den exakt det.

Roberto De Feo, Paolo Strippoli
    Lucio Besana, Roberto De Feo, Paolo Strippoli
    Matilda Anna Ingrid Lutz, Francesco Russo, Will Merrick m.fl

Fem främlingar åker tillsammans i en husbil i Italiens torra och solbadande skogar. Under en särskilt lång natt av körning råkar de köra av vägen - rakt in i skogen.

De vaknar upp mitt i ingenstans. Vägen syns inte till, bilen är kaputt och mobilerna fungerar inte. Det enda tecknet på civilisation är ett märkligt hus med röd dörr som verkar bevaka deras varje steg. I skogen hittar de avhuggna djurhuvuden och i huset finner de ledtrådar om en ockult saga som kanske har svaret på var de är och vad de är som tycks lura bland träden.

Mer än så kan denna Netflix-skräckis inte beskrivas utan att spoila det som gör filmen värld att lida genom den första kvarten för.

Och i just detta fall avråder jag starkt från att titta på trailern eftersom den, likt många trailers gör, visar alldeles för mycket för sitt eget bästa. Men om du verkligen inte kan hålla dig så ta en titt.

Om man måste säga "De första minuterna är sådär men det blir bättre sen" och ändå kallar det en bra film, då är det inte en bra film. Det är en film med starka sidor men svag helhet. A Classic Horror Story utnyttjar detta medvetet för att göra tittaren irriterad. De första minuterna är fullspäckade av redan nämnda klichéer plus några till men de är där för ett syfte som avlönas senare. Filmen heter ju faktiskt "En klassisk skräckhistoria" och då får man räkna med att känna igen de mest välanvända tricken. Här görs det dock med medveten ironi som är lite av samma humor som Cabin in the Woods.

Självklart spårar det ur. Ganska rejält också. Om man håller sig undan trailern och kommentarsfälten så får man se en plot twist som kittlar på alla rätt ställen. När man väl har sett den så så upptäcker man så många ledtrådar som strösslats genom filmens gång att man undrar hur man inte kunde lägga märke till dem från första början. Det gör slutet desto ljuvligare.

MER LÄSNING: Fear Street: Part One - 1994

A Classic Horror Story

Twist efter twist blir snurrigt

Skräckfilmer ska inte spara på krutet, men här finns de två faktorer som hade tjänat på en uppskruvning och en nedskruvning. Dessvärre drogs tredje akten ut alldeles för mycket för att uppskattas rättvist. Twist efter twist blir till slut bara snurrigt och här hade enkelheten i en haktappande vändning varit perfekt. Om filmen nu vill dra åt på alla skruvar så hade den behövt mer blod, mer gore, mer av de äckliga snubbarna i mask. Om till och med en tonårsskräckis som Fear Street-triologin innehåller mer gore så vet man att något står lurt till.

Som sagt, se A Classic Horror Story utan förväntningar. Den blir bäst då.