A beautiful life

Recension: A Beautiful Life (2023)

• 1 tim 38 min
  • Drama, Musik, Romantik
30 maj 2023 kl. 12:05

Danskt drama om en stjärnas väg mot toppen

Fiskaren Elliott upptäckas av en musikproducent under en väns gig och snart påbörjas arbetet för att göra honom till en stjärna. "A Beautiful Life" är en dansk dramafilm om musik och Elliotts resa från det dolda till rampljuset.

Mehdi Avaz
    Stefan Jaworski
    Christopher, Inga Ibsdotter Lilleaas, Christine Albeck Børge, Ardalan Esmaili m.fl.

Elliott Winther är en helt vanlig fiskare i Danmark. Han sparar ihop pengar för att reparera sina föräldrars gamla båt så att han kan ta den världen runt. Fisket ger honom inte mycket och när hans bästa vän Oliver ber honom om hjälp på ett gig ställer Elliott upp. Men när Oliver inte kan leverera på scenen rycker istället Elliott in – och imponerar på producenten Suzanne. Hon övertygar Elliott om att satsa på musiken och får hennes motvilliga dotter Lilly att hjälpa honom. Elliott tackar först ja i jakt på pengar för sin båt, men börjar snart att komma in i musiken ordentligt.

Men vägen till popstjärna är lång och ojämn och Elliott förlorar nästan allt.

A beautiful life

Från havsbotten till stjärntoppen

A Beautiful Life är en historia om hur vägen från inget till allt kan vara förvirrande, men också om hur musiken blir ett sätt för Elliott att återta kontrollen. Det är även ett drama där alla verkar ha familjeproblem. Elliotts föräldrar dog när han var ung och därför betyder renoveringen av båten extra mycket för honom och Lilly har knappt pratat med sin mamma sedan hennes pappa – som var en känd sångare – tog livet av sig.

Båda två måste bearbeta sina förluster för att kunna hitta nya meningsfulla relationer i livet, och kanske behöver de varandra för det. För såklart finner man även romantik i den här filmen.

Värd att se om du gillar drama med skön musik

A Beautiful Life är en sevärd dramafilm om musik från våra sydliga grannar. Kamerahantverket är förträffligt i alla scener och musiken Elliott skriver och framför är riktigt bra. Man kan tro på att han faktiskt skulle kunna bli känd på sin musik. Skådespeleriet är också trovärdigt och alla karaktärer känns som riktiga människor – åtminstone utifrån vad jag kan se utan att förstå danska.

Om språkbarriären inte gör något eller om du bara vill stötta fler av våra skandinaviska filmer är A Beautiful Life värd att titta på.

"A Beautiful Life" har premiär på Netflix den 1 juni.