12 november 2021 kl. 14:11

Brasilianskt drama om slavarbete och människohandel

Människan kan verkligen vara fruktansvärd ibland. Det är något vi får ta del av i den dramat "7 Prisoners" från Brasilien där Mateus och hans vänner försöker ta sig loss från slavarbete.

Alexandre Moratto
    Alexandre Moratto, Thayná Mantesso
    Christian Malheiros, Rodrigo Santoro, Vitor Julian m.fl

När en rekryterare kommer till Mateus (Christian Malheiros) och hans vänner ute på den brasilianska landsbygden och erbjuder jobb i storstaden på en skrot nappar alla direkt. Det lovas bra lön, dagliga middagar och bra boende. Men när minibussen anländer till Sao Paolo och grabbarna börjar jobba märker de att det snarare handlar om slavarbete.

Chefen på skoten är allt annat än medgörlig och hotar Mateus och hans vänner med vapen när de försöker ta sig loss. Vad de än försöker göra för att komma därifrån så blir det bara värre. Då bestämmer sig Mateus för att för att försöka sluta ett avtal med chefen och få honom på bättre humör. Det är ett sista desperat försök att ta sig från den hårt barrikerade skroten. Även om det innebär att han sätter sin familj i knipa och utan pengar.

Gripande berättelse och välspelat.

Netflix får ibland mycket skit för att konstant pumpa ut massa nya filmer, bland annat av mig. Men något som Netflix faktiskt ska ha cred för är att man då och då lyfter fram filmer som annars kanske inte hade fått en så stor publik. 7 Prisoners är ett sådant exempel. Denna brasilianska dramafilm är förvisso redan hyllad och prisad, men många hade nog inte lyckats se den eller ens gett den en chans om streamingjätten inte valt att lägga till den. Tack för det, Netflix.

7 Prisoners är nämligen en film som är betydligt mycket bättre än många av dramafilmerna från USA som dyker upp hos Netflix. Handlingen är enkel att sätta sig in i och kräver inte särskilt mycket analys. Här får vi se precis allt vi behöver se, oavsett hur smutsigt eller jobbigt det är. Med det sagt är det ingen svag eller tunn handling. Snarare höjer det handlingen och gör att den känns lite extra och blir riktigt påtaglig. Ibland kan filmen dock kännas något långsam.

MER LÄSNING: Filmtopps samlingssida för Netflix

Med relativt enkla medel visar regissör Alexandre Moratto hur vidrig människan är och hur långt människan kan gå för att få sin frihet tillbaka. När det kommer till vidriga människor går verkligen Luca, chefen på skroten och en av ledarna för människohandeln, i bräschen. Den manipulativa, hänsynslösa och helt känslokalla mannen spelas iskallt av Rodrigo Santoro. Han står för en av flera riktigt starka insatser i filmen som överlag är oerhört välspelad och det är svårt att inte känna för alla drabbade i filmen.

Flera imponerande skådespelarinsatser och gripande berättelse tillsammans ett starkt manus gör 7 Prisoners till en mycket känslosam och sevärd film. Även om filmen kan kännas något långsam ibland är det 90 minuter som verkligen får en att känna och tänka.