Little Voice (säsong 1)

Little Voice (säsong 1)

• 9 x 30 min
  • Drama, Musik
13 juli 2020 kl. 18:07

”Little Voice” ger en röst åt viktiga teman.

Den J.J. Abrams-producerade Apple Original-serien “Little Voice” är troligtvis så långt ifrån ett av dagens Abrams-projekt du kan tänka dig, men det visar sig ändå att serien har väldigt mycket gott att komma med.

Jessie Nelson, Sara Bareilles, J.J. Abrams m.fl.
    Brittany O’Grady, Sean Teale, Colton Ryan m.fl.
Stillbild ur "Little Voice".

I en tid när sci-fi, fantasy och superhjältar är vad som lyckas allra bäst på tv så är det lätt att förvänta sig något åt det hållet så fort man hör att J.J. Abrams (Star Wars: The Force Awakens) har producerat en ny tv-serie. I augusti släpper han exempelvis, tillsammans med Jordan Peele (Get Out), den nya skräck/fantasy-serien Lovecraft Country... vilket är precis vad man förväntar sig från honom just nu.

Istället är det den gamle Felicity-producenten Abrams vi får ha i åtanke här. Serien är nämligen löst baserad på sångerskan Sara Bareilles eget liv, men följer istället den fiktiva karaktären Bess (Brittany O’Grady) – en 20-nånting år gammal singer/songwriter som försöker slå igenom med sin musik i New York. All musik i serien har för övrigt skrivits av Bareilles själv.

Vid sidan av Bess får vi även följa hennes autistiske storebror, som precis flyttat till ett grupphem och försöker hantera sina plötsliga förändringar i livet. Bess pappa har problem med alkohol, hennes rumskompis har problem med kärleken och Bess själv finner sig mitt i ett eget litet triangeldrama – samtidigt som allt detta kommer samman genom hennes låttexter och uppträdanden genom säsongens avsnitt.

Regissören och manusförfattaren Jessie Nelson (I am Sam) har tagit sig an seriens samtliga nio avsnitt, efter att tillsammans med Bareilles skapat den både Tony och Grammy-nominerade Broadway-musikalen Waitress. Nelson lyckas belysa mängder av viktiga teman, som mycket väl hade kunnat verka både kletiga och överdrivna, men de vävs ihop på ett fint sätt med musiken – som genom Brittany O’Gradys framträdanden faktiskt känns så bra som serien försöker få oss som tittar att tro på. Det blir både rörande och upplyftande vid flera tillfällen.

En av de större svårigheterna för både filmer och serier, där huvudkaraktären ska vara ovanligt duktig på att sjunga eller framträda... är ju om vi som ska uppleva det på andra sidan skärmen, inte riktigt håller med om att karaktären i fråga är särskilt bra. Men här får jag aldrig den känslan – och även fast "Little Voice" sannolikt inte kommer placera sig högst upp på Abrams-fansens listor, så är det här definitivt en serie som fyller ett tomrum i dagens film och tv-utbud.

Missa inte Filmtopps lista över de bästa serierna på Apple TV+.