Like.Share.Follow. är stalker-thrillern som inleder starkt – men tappar fästning

Glen Gers
    Glen Gers
    Keiynan Lonsdale, Ema Horvath, Abraham Benrubi m.fl.

Från filmen "Like.Share.Follow". Youtubestjärnan Garret ler in i kameran till sina följare.

Den första november hade HBO-filmen Like.Share.Follow. premiär. Läs vår recension nedan

Garret (Keiynan Lonsdale) är en superkändis på Youtube, med över två miljoner följare. Han är djupt beundrad av sina fans och tjejer försöker hela tiden få till dejter med honom. Men han har en fast regel att inte gå ut med sina tittare. Det vore att utnyttja sitt övertag, menar han. En dag träffar han Shell (Ema Horvath), en tjej som inte verkar ha koll på vem hon är. Detta är uppfriskande för Garret som bjuder ut henne direkt. Det visar sig dock att Shell bär på en mörk hemlighet.

I själva verkat har hon följt hans kanal och videos under en längre tid, anonymt. Men på grund av Garrets regel har hon behövt smyga sig in i hans liv. Garret tar avstånd så fort han får reda på sanningen, men det accepterar inte Shell. Hon är övertygad om att de två hör ihop och tänker inte ge upp utan en ordentlig fight. Hon börjar därför följa efter Garret och gör allt som krävs för att få hans odelade uppmärksamhet, vilket går alldeles för långt.

Från filmen "Like.Share.Follow". Garret tittar på en spegel där någon har skrivit Like.Share.Follow med röda bokstäver.

Till en början ser Like.Share.Follow. ut att kunna bli en riktigt spännande dramathriller som starkt belyser problematiken som kändisskap kan föra med sig. Genom att bara vara sig själv i sina Youtube-videos får Garrets följare lära känna honom på riktigt, samtidigt som de förblir främlingar för honom. Men tyvärr håller inte filmen måttet hela vägen i mål.

Stämningen inombords var till en början god, handlingen framskred i bra tempo. Men när filmen går in i en ny fas då Shells besatthet hamnar i fokus skenar berättelsen i väg på ett klumpigt och amatörmässigt sätt. Det som tidigare kändes samhörigt spretar nu och både handling och karaktärer känns plötsligt väldigt missanpassade. Väldigt synd eftersom den första halvan av Like.Share.Follow. imponerade på mig. Men resten av Glen Gers film krossar helhetsbilden och utgör den avgörande faktorn för slutbetyget.

Like.Share.Follow. går nu att streama på HBO Nordic.