Uppdaterad 06 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 29 maj 2018 kl. 19:05

Josephine Bornebusch har gjort en familjefilm med stort hjärta.

Med "LassaMajas Detektivbyrå – Det första mysteriet" har Josephine Bornebusch gjort en utmärkt familjefilm med stort hjärta. Det bjuds på humor och lärdomar för hela familjen.

Josephine Bornebusch
    Henrik Engström, Mattias Grosin
    Ester Vuori, Frank Dorsin, Jonas Karlsson, Johan Rheborg, Lotta Tejle, Josephine Bornebusch m.fl.

I tusentals år har systrarna Hammarabis legendariska bok cirkulerat runt jordklotet. I modern tid skickas den runt som en mästerskapspokal bland skolor. När boken äntligen når Valleby skola är Lasse (Frank Dorsin) ivrig om att få vara med i skollaget. Plötsligt försvinner boken och Lasse och den nya eleven Maja (Ester Vuori) bestämmer sig för att lösa mysteriet och rädda dagen.

Äventyret de beger sig på innefattar allt från märkliga huvudmisstänkta, en övergiven båt och en skum brand. Det är just denna gryta med spännande kryddor, i kombination med den varma humorn och lärdomen om vänskapens betydelse, som gör LasseMajas Detektivbyrå till en av de bästa svenska familjefilmerna sedan Den bästa sommaren.

Josephine Bornebuschs regidebut är kanske inte fläckfri, men ambitionen är stor och resultatet imponerande. Hon presenterar och målar upp de färgstarka karaktärerna träffsäkert och underhållande. Jonas Karlssons engelsklärare gör underbara utsvävningar om det brittiska kungahusets generationer av corgies. Och Johan Rheborgs egensinnige vaktmästare är en Shining-hommage som sopar mattan med Steven Spielbergs hyllning i Ready Player One.

LasseMajas Detektivbyrå – Det första mysteriet bjuder på flera uppslag som är underhållande för hela familjen. Författarna undviker också att gå i den klassiska barnfilmsfällan och spär inte ut innehållet med enkla humorinslag enbart riktade åt den äldre publiken. Ett vanligt knep som främst vittnar om lättja och dålig kreativitet. Här är i stället allt välskrivet från grunden. Skådespelarna presterar väl och det ska bli kul att se vad Bornebusch och kompani kommer att bjuda på framöver. Vågar vi hoppas på en till LasseMaja av samma gäng?

Svensk filmindustri underskattar värdet av en välskriven och genomarbetad familjefilm, kanske kan "Det första mysteriet" få ändring på det?