16 november 2021 kl. 16:11

Fängslande om än linjär biografi om tennishistoriens mest sällsynta underverk

"King Richard" passerar aldrig tröskeln till översentimentalitet och Will Smith gör Oscarspotentiell roll som syskonen Williams pappa.

Reinaldo Marcus Green
    Zach Baylin
    Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal m.fl.

För oss osentimentala är den här typen av film dömd till att misslyckas. Biografier som berättar fantastiska underdogberättelser blir nästan oundvikligen smörfester. Storyn om Richard Williams som satte ut en minutiös plan för hur hans två döttrar Serena och Venus skulle lämna fattigkvarteren i Compton och bli världens tennisspelare, har på pappret alla förutsättningar att bli just en trött tårdrypare. Men genom att zooma in på Richard och hans udda personlighet dyker ett spännande motstånd i framgångssagan upp.

Will Smith i "King Richard".

Denna egensinnade figur, som en gång såg sin pappa vända ryggen till honom och fly medan han blev halvt ihjälslagen, gav sig själv löftet att alltid skydda sina döttrar och ge dem bästa möjliga liv. Hans drivkraft och plan för dem, gjorde honom därför hopplös att resonera med.

Medan professionella coacher och slickade agenter erbjöd Venus kontrakt som kunde förändra familjens liv för alltid, viftade han bort dem för att tiden inte var rätt. När yttre krafter ville se Venus delta i juniortävlingar för att kunna slå igenom, vägrade han låta henne delta. Istället ville han att de skulle fokusera på skolan och roa sig så som barn gör, allt för att skydda dem. Villkorslös ödmjukhet gjorde att han kunde vägledde inte bara en, utan två Michael Jordans

"Will Smith regerar"

Det är tydligt att Will Smith gått hårt för att göra ett helhjärtat porträtt av Richard Williams och som vi förväntar oss bär han filmen på sina axlar. Närvarande i stort sett varje scen, bidrar han med kompromisslös kvalitet och alla komponenter för att han ska kunna Oscarsnomineras finns skrivna i manuset. Med fingertoppskänsla vet skaparna också när de inte ska göra övertramp i det emotionella – det huvudsakliga fokuset är fortfarande på den komplexa och ofta tålamodsprövande sidan av Richard.

När allting kommer omkring kan King Richard fortfarande sammanfattas som en linjär biografi utan större överraskningar eller spännande stilgrepp. Men isåfall är den åtminstone en av de bättre sådana jag sett. Will Smith regerar och håller oss engagerade under denna närmare två och en halv timme långa film, som inte låter sig bli den tårdrypare jag bävade för.

"King Richard" har biopremiär på fredag, den 19:e november. Boka dina biljetter här