Just Mercy

Just Mercy (2019)

• 2 tim 1 7 min
15 januari 2020 kl. 18:01

Ett konventionellt drama om vikten av att upprätthålla ett jämlikt rättssystem.

Regissören Destin Daniel Cretton gör verklighetsbaserad film av försvarsadvokaten och medborgarrättsaktivisten Bryan Stevensons liv. Resultatet är ett konventionellt drama om vilka konsekvenser rättslig korruption, ryktesspridning och fördomar kan få för den enskilda individen och samhället i stort.

Destin Daniel Cretton
    Destin Daniel Cretton, Andrew Lanham, Bryan Stevenson (bok)
    Michael B. Jordan, Jamie Foxx, Brie Larson, Tim Blake Nelson, Rafe Spall, O’Shea Jackson Jr. m.fl.

Fokus ligger på relationen mellan Stevenson (Michael B. Jordan) och den felaktigt dödsdömde Walter McMillian (Jamie Foxx). I slutet på 80-talet blev McMillian anklagad för mordet på en vit 18-årig flicka i staden Monroeville i Alabama. Hela åtalet baserades på lösaktiga vittnesmål från dömda brottslingar, som lovades få mildare straff om de vittnade mot honom.

In äntrar en nyutexaminerad advokat från Harvard. Trots sin höga utbildning, som hade kunnat ge honom ett högbetalt jobb var som helst, väljer Bryan Stevenson att öppna en pro bono-verksamhet tillsammans med den godhjärtade Eva (Brie Larson), mitt i den amerikanska södern. Hans anledning till detta etableras snabbt under filmens inledning, när han som student praktiserar på en anstalt för dödsdömda.

Monroeville i Alabama är hemstaden för den Pulitzerprisvinnande författaren Harper Lee, som skrev den fiktiva romanen To Kill a Mockingbird år 1960. Den filmatiserades också, med ett enastående resultat, av Robert Mulligan 1962. I filmen spelar Gregory Peck advokaten Atticus Finch, som utgör försvaret för en svart man som orättfärdigt anklagats för våldtäkt.

Det måste därför upplevas en smula ironiskt och hycklande, kan jag tänka mig, för Bryan Stevenson när han i sitt sökande efter sanningen gång på gång blir uppmuntrad av slappa makthavare att besöka stadens museum, som i en utställning hedrar Lees författarskap. Dessa makthavare, typ stadens sheriff och åklagare, tycks ju vara mer intresserade av att skydda sitt eget skinn och stadens rykte än att faktiskt följa den rättrådiga väg som Atticus Finch formade i To Kill a Mockingbird.

Men trots motstridigheten i deras attityder kämpar Bryan Stevenson på. Michael B. Jordan ger ett hyfsat övertygande porträtt av en man som alltid kommer att kämpa för de svaga, fattiga och utsatta i samhället. En Atticus Finch för sin tid, skulle man kunna säga. Dock kommer inte Michael B. Jordan i närheten av den storhet som Gregory Peck påvisade i Skuggor över södern, som blev den svenska titeln på filmen.

Just Mercy blir dels en demonstration i hur rättsskipandet i ett samhälle absolut inte får gå till, och dels en kritik mot dödsstraffet. Den visar också på vikten av att ge anklagade möjligheten till ett riktigt försvar. Om hur farligt fördomar och urartad ryktesspridning kan vara för den enskilde individen och samhället i stort. Och, naturligtvis, om hur en mans övertygande tro på rättvisa faktiskt kan komma att rädda liv.

Ett sevärt drama, som förvaltar arvet efter Skuggor över södern väl, men som dessvärre inte är så nyskapande.