03 juni 2022 kl. 21:06

Kärlek är den värsta förbannelsen av alla

Dagen är kommen - äntligen kan Jujutsu Kaisens trogna svenska fanbase se prequelfilmen till en av årtiondets populäraste animeserier. Och det var väl värt väntan.

Seong-Hu Park
    Gege Akutami, Hiroshi Seko
    Megumi Ogata, Yûichi Nakamura, Takahiro Sakurai

Ingen som kallar sig själv ett animefan har missat dunder-hiten Jujutsu Kaisen som invaderade internet för två år sedan. Serien har hyllats för extraordinär animation och unikt världsbygge med så komplicerad infrastruktur att det borde delas ut diplom till dem som fattar på första sittningen. Förutom snygga fightingscener - som alla vet är ett måste i den här genren av anime - så är serien kantad av särpräglade karaktärer som alla sticker ut på sitt vis och en rejäl dos humor och drama. Jujutsu Kaisen är den uppfriskande brisen i animevärlden som allt för länge har osat av storbröstade tjejer med platta personligheter, fantasilösa actionsekvenser och så kallade huvudkaraktärer som är lika intressanta som sju kilo kapris.

Jujutsu Kaisen 0 utspelar sig före händelserna i serien. Sextonåriga Yuta Okkutsu har länge hemsökts av en förbannelse som grundar sig i en tragisk händelse från hans barndom. Efter en makaber olycka hittar magikern Gojo Satoru honom och för honom till Jujutsu High - en skola som utbildar magiker för att bekämpa förbannelsen som Yutas egen och andra som det kryllar av i det dolda. Yuta får en chans att vända sin olycka till något bra, men det finns dem som vill utnyttja hans förbannelse för långt ondskefullare ändamål.

Yutas berättelse är utan tvekan en av de mest hjärtskärande i serien. Bunden till sin barndomsvän Rika som dog framför hans ögon har han tappat kontrollen över hennes vrede som dödar allt och alla som tittar snett på honom. Det är som bäddat för en klassisk hämndsaga men istället lyfts kärleken fram mellan de två livsödena som står i skarp kontrast till de annars bittra och sarkastiska jujutsumagikerna. Med bara några enstaka korta scener med få till inga ord tar Yutas och Rikas berättelse över allt annat, till och med antagonisten Suguru Getos ursprungsberättelse och obestridliga charm som gjorde honom till en av de mest idoliserade karaktärerna i serien.

Filmen har lyckats med det alla fanatiska bokentusiaster där ute ropar efter så fort en adaption av ett litterärt verk släpps - den är närapå identisk med förlagan. Till skillnad från Harry Potter-serien som berövade alla oinsatta från charmiga små detaljer i böckerna och inte för att tala om Game of Thrones som slutade som en psykotisk feberdröm löst baserad på böckerna, så är Jujutsu Kaisen 0 nästan bild för bild kopierad från mangan och förstärkt med hisnande animation och musik som slår på hjärtats alla strängar. Precis som serien så excellerar röstskådespelarna på ett sätt som amerikanska dubbningar aldrig kan efterlikna. De är så intensiva i alla porträtterade känslor, från dödlig hjärtesorg till rosenskärt raseri, att terapi borde ingå i deras kontrakt. Method acting har länge hyllats och det är på tiden att de japanska röstskådespelarna får det beröm de förtjänar.

Mår röstskådespelarna bra?

Att filmen efterliknar mangan kommer även med nackdelar. Första boken skriven av Gege Akutami är välkänt rörig och svår att sätta sig in i som helt grön mangaläsare. Det råder inga tvivel om att filmen avnjuts som bäst om man redan har sett serien eller åtminstone läst en bit av mangan. Den är för kort för att bygga upp den komplexa världen ordentligt och även om många av karaktärerna från serien får välförtjänt screentime så räcker det inte för att filmen ska kunna stå på egna ben. Det enda som genuint skiljer sig från mangan är den skamlösa fanservicen vilket i det här fallet förhöjer spänningen desto högre. I princip alla karaktärer från serien dyker upp med stiliga stridssekvenser för att ge fanskaran något att underhålla sig med under tiden som de väntar på Jujutsu Kaisens andra säsong. Nanami kavlar upp ärmarna inför övertidsarbete och rivalskolan i Kyoto glider in med sitt vanliga men småcharmiga gnabb. Det är som en blodig återträff!

Jujutsu Kaisen 0

Gudalik animation och älskvärda karaktärer åt sidan, se serien först för att Yutas och Rikas berättelse ska slå dig rakt i halsstrupen så som den förtjänar!

Jujutsu Kaisens andra säsong har planerad premiär 2023.