Clifton Collins, Jr., i "Jockey" (2021).

Jockey (2021)

  • 1 tim 34 min
  • Drama
Uppdaterad 08 september 2022 kl. 15:29 | Publicerad 28 juli 2022 kl. 17:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vackert men överlastat när åldrande hästkapplöpare tvingas hantera två kriser

Som om problemen med hans sviktande fysiska hälsa inte vore nog, behöver en åldrande hästkapplöpare hantera en ung man som dyker upp och påstår sig vara hans son. Det är vackert, men överlastat.

  • Regi:
    Clint Bentley
  • Manus:
    Clint Bentley, Greg Kwedar
  • I rollerna:
    Clifton Collins, Jr., Moises Arias, Molly Parker m.fl.

Det finns ingen brist på kriser för huvudkaraktären i Jockey, om man säger så. Här finns nämligen två huvudsakliga problem som den åldrande hästkapplöparen Jackson (Clifton Collins, Jr.) måste hantera. Hans sviktande fysiska hälsa efter år och år på hästryggen, och en ung man (Moises Arias) som påstår sig vara hans son. 

Ja, det är stora utmaningar Jackson ställs inför. För stora och omfattande med tanke på att filmen har en speltid på 94 minuter. En av ovan nämnda kriser hade utan tvekan varit nog för att fylla filmens handling. Men två – nja, då blir det i stället något överlastat. 

Molly Parker och Clifton Collins, Jr., i "Jockey" (2021).
Molly Parker och Clifton Collins, Jr., i "Jockey" (2021). Foto: Sony Pictures Classics.

Det blir nämligen svårt för filmen att hitta ett tydligt fokus. I ena stunden sitter Jackson på sjukhusbänken, med tom blick och tar emot doktorns ovedersägliga dom om att han är för gammal för att fortsätta göra det han älskar. I den andra gör han sitt bästa för att närma sig Gabriel, hans avkomma från ett sedan länge avslutat förhållande och som vill gå i sin fars fotspår. 

Det är två bra ingredienser för ett mustigt drama. Problemet är bara att sidospåret med Jackons förlorade son känns som att det skohornats in i en story som redan stod väl på egna ben. Nu blir den delen av filmen mest gjord med ett slags halvmesyr och tar i stället fokus från det som är mest intressant: Hur Jackson kommer till sans med att han inte längre kommer att kunna vara hästkapplöpare. 

Miljöskildring sitter som handen i handsken

Miljöerna är vackert skildrade med ett slags magiskt skimmer vilande över varje bildruta. Manusförfattaren Greg Kwedar har sagt att de valde inspelningsplatsen, en äldre, nedgången ranch i soldränkta Phoenix, Arizona, för att skildra en mer nedgången värld, i bjärt kontrast till nyare, casinoliknande hästkapplöpningsbanor. Det har han och sitt team lyckats med – filmens visuella framtoning väcker tankar om flydda tider, vilket går hand i hand med huvudkaraktärens uppvaknande om att hans storhetstid är förbi. 

Och som nämnts är det just i den inre konflikten hos Jackson som jag tycker att filmens styrka ligger, inte i hans relation till sin påstådda son. Clifton Collins Jr., som jag oftast sett i biroller, gör för ovanlighetens skull en huvudroll – och som han gör det! Det råder inget tvivel om att han lyckas porträttera Jackson på ett trovärdigt sätt som också slår an en melankolisk och bitterljuv känsla hos tittaren. Fortsätt ge den här mannen bra huvudroller, tack. 

"Jockey" går att hyra eller köpa på video on demand-tjänster från och med 1 augusti.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL