“The Flight Attendant” bjuder på en underhållande resa.

The Big Bang Theory-skådespelerskan Kaley Cuoco övertygar i "The Flight Attendant", både genom sin huvudroll och roll som seriens verkställande producent.

Steve Yockey, Kaley Cuoco
    Kaley Cuoco, Michiel Huisman, Zoisa Mamet, Michelle Gomez m.fl.
Kaley Cuoco i "The Flight Attendant".
Kaley Cuoco i "The Flight Attendant". Foto: HBO Nordic.

Inledningsvis kommer det kanske att vara lite svårt att inte se Penny, från "The Big Bang Theory", varje gång som Kaley Cuocos nya huvudrollskaraktär Cassie dyker upp i bild. Men här råder det ingen tvekan om att det är Cuoco som bär hela The Flight Attendant på sina axlar, då hon är med i praktiskt taget varje scen... så, det går faktiskt förvånansvärt fort att vänja bort den automatiska kopplingen i hjärnan till hennes gamla succé-sitcom.

The Flight AttendantHBO är baserad på författaren Chris Bohjalians bok, med samma namn, som börjar med att flygvärdinnan Cassie vaknar upp i ett tjusigt hotellrum efter ännu en blöt utekväll i ett avlägset land. Skillnaden med just den här morgonen är att hon vaknar upp blodig, bredvid den uppenbart mördade mannen Alex – som hon träffade i första klass-delen på flygning till Bangkok dagen innan.

Efter att ha hindrat den första impulsen att skrika i skräck rakt ut, så minns hon hur den amerikanska kvinnan Amanda Knox (en sann historia för övrigt) blev dömd för mord i Italien... och Cassie kände sig inte helt sugen på att testa på det thailändska fängelsesystemet medan hon försökte hävda sin oskuld. Så hon beslutar sig för att fly och lämna kroppen, ett beslut som sätter en hel drös olika bollar i rullning och som bjuder oss tittare på en både underhållande och spännande resa.

Boken är avsevärt mörkare och saknar nästan helt tv-seriens mer komiska inslag. I boken resonerar exempelvis karaktären att då hon är den typ av alkoholist hon är, så skulle hon inte ha kämpat emot om någon försökte våldta henne... och Alex hade ju dessutom varit så snäll mot henne. Så hon måste ju helt enkelt vara oskyldig. Tv-serien använder sig däremot avsevärt mer av Cuocos komiska talanger och har på många sätt därför lyckats skapa en helt ny berättelse, sprungen ur samma grundstory.

När FBI påbörjar sin utredning om mordet så gör Cassie det samma, eftersom hennes bästa försvar enligt henne själv givetvis är att hitta mördaren – innan någon kommer på att hon befann sig i samma hotellrum, samma alkoholdimmiga natt. På sätt och vis finns det tydliga likheter med, i jämförelse, den superseriösa miniserien The Undoing med Nicole Kidman och Hugh Grant i huvudrollerna. Där handlingen kretsar kring ett mystiskt dödsfall. Men tonen i The Flight Attendant påminner mer av White Collar, fast med en avsevärt saftigare budget.

När det väl kommer till kritan så hänger hela seriens väsen fortfarande på Cuocos axlar – och lyckligtvis så har hon aldrig varit bättre. Med ett gäng starka biroller, snygg paketering och ett oslagbart medryckande piano-score vid Cuocos sida, så finns det all anledning att hoppas på en lika delar spännande och underhållande avslutning på säsongen.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!