Recension: Spy/Master (säsong 1)

Recension: Spy/Master (säsong 1)

• 6 x 45 min
18 maj 2023 kl. 11:05

En spionserie utan någon action och med alldeles för lågt tempo

Det finns ofta ett stort intresse bland många för den delen av det kalla kriget som innefattade spionage. Dessutom är det aktuellt även i dag med tanke på senaste tidens avslöjanden om diverse nutida spioner. Därför är nya serien “Spy/Master” på HBO Max klart intressant, men tempot hade behövts trappas upp betydligt mer.

Kirsten Peters, Adina Sădeanu
    Alec Secareanu, Parker Sawyers, Ana Ularu, Svenja Jung m.fl.

Mitt under det kalla kriget arbetar Victor Godeanu (Alec Secareanu) som högra hand till den rumänske diktatorn Nicolae Ceaușescu (Claudiu Bleont). Han är dock en spion som egentligen arbetar åt ryska KGB. När folk i den rumänska regeringen börjar misstänka att det finns en förrädare bland dem behöver Victor fly innan någon röjer hans riktiga agenda.

Victor flyr till Bonn i Västtyskland och söker en fristad på den amerikanska ambassaden. När hans egentliga arbetsgivare avslöjas blir det en jakt på liv eller död och Victor får hjälp av en hemlig Stasi-agent och en CIA-agent för att överleva och ta sig till USA. Han försätter dock sin familj hemma i Rumänien i livsfara.

Serien är både intressant och fascinerande

Det är både intressant och fascinerande att se en serie likt denna med allt spioneri som förekom under det kalla kriget. Alla små detaljer är vad som är bäst med Spy/Master. Som när ett omklädningsrum i en klädaffär har en gömd vägg till ett hemligt utrymme eller meddelanden som skickas på champagneflaskor och dylikt. Spänningen byggs i princip upp kring det och pusslet som uppstår för karaktärerna när de konstant är misstänksamma mot allt och alla.

Handlingen är vad man förväntar sig, en spion som blir påkommen och måste rädda sig själv och sin dotter, så där finns inga större överraskningar. Serien är dessutom rätt så förutsägbar och tappar således spänning, som den å andra sidan byggt upp i och med spiontemat. Det gör att serien hamnar lite smått i ett ingenmansland när man inte riktigt vet vad den egentligen vill förmedla. Handlingen är tydlig i början, men andra halvan av serien känns som att den spretar åt flera håll med olika mindre handlingar, vilket gör det aningen förvirrande.

Hade behövt ett högre tempo

Stundtals blir det svårt att hänga med, dels på grund av handlingen och dels för att det är så många olika karaktärer som är hemliga av någon anledning och pratar flera olika språk som de hoppar mellan i scenerna. Det politiska är inte heller helt enkelt att hänga med i, och vissa gånger känns det som att skaparna av serien förväntar sig att man som tittare ska veta och förstå saker karaktärerna pratar om utan någon direkt förklaring, vilket inte är det bästa när det kommer till spioneri och politik.

Tempot är någonting som hade kunnat göras bättre. Serien går alldeles för långsamt i förhållande till handlingen och det hade dessutom bidragit till spänningen om den varit i färre avsnitt. Nu blir allting extremt utdraget och eftersom man tydligt kan förutse vad som ska ske, blir tempot ännu värre. Det hade definitivt gynnats av att saker skett mer intensivt, så att man som tittare hade känt av spionernas känsla av att vara jagade. Handlingen hade nog uppfattats annorlunda också om saker bara gick lite fortare.

“Spy/Master” är en serie som har bra egenskaper och det mest intressanta är just spionaspekten som dessutom blivit mer aktuell den senaste tiden. Däremot blir det stundtals svårt att hänga med och allting hade behövt berättats i en snabbare och mer engagerande takt för att tittaren ska bibehålla intresset från inledningen.

“Spy/Master” har premiär den 19 maj på HBO Max.