Devs (säsong 1, avsnitt 1-2)

Devs (säsong 1, avsnitt 1-2)

• 8 x 55 min
  • Drama, Science Fiction
08 mars 2020 kl. 20:03

Thrillern ”Devs” bjuder på sci-fi när den är som bäst

”Devs” har varit en av de tv-serier jag har längtat efter mest i år, precis som ”Watchmen” toppade mina förväntningar ifjol. Det gör det kanske extra svårt för den nya sci-fi-serien att verkligen lyckas, på grund av mina egna enorma förhoppningar, men säsongsöppningen håller åtminstone fortfarande drömmen intakt.

Alex Garland
    Alex Garland
    Sonoya Mizuno, Nick Offerman, Alison Pill, Zach Grenier m.fl.
Stillbild ur "Devs".

Förhoppningarna inför Devs (och förra årets Watchmen från Damon Lindelof) beror på att jag har älskat tv-skaparens tidigare produktioner. När det kommer till Devs är det nämligen regissören och manusförfattaren Alex Garland (Ex Machina, Annihilation) som ligger bakom miniserien, han har både skrivit och regisserat seriens samtliga avsnitt — vilket kombinerat med att det är kvalitetskanalen FX som ligger bakom serien, gör att jag per automatik kommer att ge serien ett antal avsnitts chans då jag av erfarenhet vet att det är en kanal som släpper en typ av serier jag oftast gillar.

Devs utspelar sig framför allt på den högteknologiska arbetsplatsen Amaya, ett slags Silicon Valley-företag ledda av ett svinrikt och smart geni (spelad av Nick Offerman) av en liknande typ som vi fick följa i Garland-filmen Ex Machina. Det finns exempelvis en hittills praktiskt taget okommenterad gigantisk staty/monument, som ser ut att kunna få Frihetsgudinnan att känna sig liten, föreställandes Offerman-karaktärens döda dotter ståendes i skogen vid den enorma företagsanläggningen.

Det är lite oklart exakt vad företaget egentligen arbetar med, men vi får tidigt veta att det finns en särskild avdelning på Amaya, som kallas ”Devs”, dit de allra bästa programmerarna och forskarna värvas… men där ingen förutom företagets VD, och de få som arbetar direkt i ”Devs”-lokalen ute i skogen, vet vad de arbetar med. När vi tittare släpps in i handlingen får vi följa den nyaste ”Devs”-arbetarens första arbetsdag i den hemlighetsfulla lokalen. Men när han aldrig kommer hem i slutet av dagen börjar hans flickvän (Sonoya Mizuno), som arbetar på en annan ”vanlig” avdelning på samma företag, forska i vad som egentligen hände med hennes pojkvän. Det visar sig snabbt bli en farligare ”hobbyutredning” än hon någonsin kunnat ana.

Efter de inledande två avsnitten (av totalt åtta) så känns det tack och lov som att alla förhoppningar har infriats än så länge. Det finns fortfarande utrymme för viss förbättring, men med tanke på att Garland framför allt har skrivit långfilmer förut så är det kanske inte så förvånande att inledningen snarare känns som en grym början på en långfilm (med mycket kvar att berätta), än två kompletta tv-avsnitt som kan stå helt på egna ben.

Relaterad läsning:

Streamingtips: riktigt bra sci fi-filmer
10 grymma sci fi-filmer