Raised by Wolves (säsong 1)

Raised by Wolves (säsong 1)

• 8 x 60 min
  • Drama, Science Fiction
17 december 2020 kl. 07:12

"Raised by Wolves" bjuder på en stabil sci-fi-upplevelse.

Om du redan råkar vara ett fan av sci-fi, särskilt den sorten som utspelar sig på främmande planeter, så finns det ingen anledning att hålla sig borta från "Raised by Wolves". För alla andra verkar serien vara lite av en vattendelare.

Aaron Guzikowski, Ridley Scott
    Travis Fimmel, Amanda Collin, Abubakar Salim, Matias Varela m.fl.
Raised by Wolves
Travis Fimmel. Foto: HBO Nordic.

Med sci-fi-pärlor som "Alien", "Blade Runner" och "The Martian" har regissören Ridley Scott för evigt skapat en plats djupt inne i många sci-fi-nördars hjärtan. Vi nämner helst inte de mindre lyckade försöken, utan pekar hellre på att gubben även klämt ur sig andra fantastiska rullar vid sidan om genren – typ, Gladiator och Thelma & Louise. Så när det väl blev klart att Scott faktiskt skulle regissera de två första avsnitten av HBO Max Original-serien Raised by Wolves, som han själv varit med och producerat samt kommit med idén till, var det utan tvekan en glädjande nyhet.

Den bästa sortens sci-fi utspelar sig inte bara i annorlunda och högteknologiska miljöer, utan vågar ställa svåra och intressanta frågor som sedan vänds ut och in på under handlingens gång. Under den första halvan av Raised by Wolves-säsongen står det ganska snabbt klart att en av seriens mest intressanta frågor rör religion och tro.

Handlingen utspelar sig nämligen på en avlägsen planet där två androider har fått i uppdrag att uppfostra ett gäng människobarn till fritänkande ateister. På Jorden utbröt ett stort krig mellan ateisterna och de troende som lämnat människorasen mer eller mindre utraderad, förutom att ett gäng olika ”arkar” (tänk Noak ark fast i rymden) med människor har givit sig iväg rakt ut i rymden mot nya planeter att leva vidare med sin tro på.

Som sci-fi-nörd är frågorna nästan lika viktiga som de mer tekniska delarna av en serie eller film av det här slaget. Vilket gör att när androiderna (som för övrigt kallas Mother och Father), istället för att skrämma ”sina barn” med ”påhittade berättelser” om djävulen och helvetet – hittar på berättelser om olika monster i bottenlösa hål, för att hålla ungarna borta från kanten. Men det är möjligtvis inte en detaljnivå som uppskattas av den breda massan.

"Raised by Wolves" tar självsäkert tid på sig att bygga upp sin värld och reglerna inuti den – och när det plötsligt visar sig att Mother tycks kunna bryta dem alla, börjar serien långsamt växla upp i tempo och blodsprängande action. Med en ytterligare säsong redan beställd så återstår det att se hur många som fortfarande känner ett sug efter att fortsätta titta, men för alla som redan är sci-fi-frälsta så bjuds vi åtminstone på en riktigt stabil och visuellt imponerande underhållning.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!