Penny Dreadful: City of Angels

”Penny Dreadful: City of Angels” (säsong 1, avsnitt 1-3)

• 8 x 60 min
  • Drama, Fantasy, Skräck
20 april 2020 kl. 18:04

”Penny Dreadful: City of Angels” lever upp till förhoppningarna.

”Penny Dreadful” är en av de bästa skräckserierna som någonsin har gjorts, originalserien alltså. Den nya serien ”City of Angels” är lyckligtvis skapad av samma man. De inledande avsnitten når visserligen inte sin företrädares nivå, men det gjorde inte heller originalet under sina tre första avsnitt. John Logans spirituella uppföljare till sitt gamla mästerverk lever därför fortfarande upp till mina högt ställda förhoppningar.

John Logan
    Natalie Dormer, Daniel Zovatto, Rory Kinnear, Nathan Lane m.fl.

Skräck på TV har aldrig riktigt lyckats nå samma kvalitetsnivå som de främsta skräckfilmerna. Jag är visserligen inte något superfan av genren och kan möjligtvis ha missat någon doldis, men på senare år är det egentligen bara Netflix The Hauntng of Hill House och Showtmes Penny Dreadful som verkligen lyckats leva upp till mina personliga krav på story, hantverk och skräck.

2020 kommer att leverera uppföljare till båda dessa serier, där Penny Dreadful: City of Angels råkar vara först ut. John Logan har Oscarsnominerats för sina manus till Hugo (2011), The Aviator (2004) och Gladiator (2000) och har därefter även hunnit med ett gäng Bondfilmer. Men det bästa han har skrivit måste ändå vara Penny Dreadful-avsnittet A Blade of Grass där Eva Green och Rory Kinnear fick briljera med sina skådespelarinsatser.

Kinnear har i "Penny Dreadful: City of Angels" fått en helt ny roll — som en tysk invandrare i Los Angeles, 1938. Den nya serien har med andra ord lämnat Storbritannien och spolats fram i tiden för att låta oss lära känna nya ”väsen”. Denna gången från den mexikanska mytologin.

Natalie Dormer för med sig krig och död.

Penny Dreadful: City of Angels

Natalie Dormer (Game of Thrones) spelar seriens mest omfattande roll. Hon är en slags demon som påverkar män genom övernaturliga förklädnader... och hennes önskan tycks vara att starta så stora ”bråk” (gärna fullskaliga krig) som möjligt, med ond bråd död som säker utgång.

Samtidigt får vi följa den nya polisutredaren Tiego Vega (Daniel Zovatto) som är den första ”icke-vita” personen att bli polis, i en stad som tycks vara på väg att explodera på grund av ett krig mellan mexikan-amerikaner och den i övrigt ”vita” polisstyrkan. släng dessutom in Dormers karaktär med tyska Kinnear, i en tid när nazisterna är på gång att dra igång ett nytt världskrig.

Det är en salig röra, men tack vare Logans manus ändå förvånansvärt lätt att hänga med.

De tre första avsnitten, som har gjorts tillgängliga för kritker inför premiären, kommer visserligen inte ens i närheten av nivån i det perfekta avsnittet A Blade of Grass. Men med tanke på den omfattande värld som hinner byggas upp under blott tre avsnitt (och då har jag inte ens nämnt den underbara TV-predikanten som sannolikt lär spela en stor roll framöver), så råder det ingen tvekan om att Penny Dreadful: City of Angels behöver ges en chans av så många som möjligt.

För mer läsning, se vår lista med de bästa serierna på HBO 2020!