Uppdaterad kl. 16:03 | Publicerad 16 mars 2022 kl. 12:03

Sveriges första HBO Max-original levererar

På fredag är det premiär för Sveriges första originalserie på HBO Max. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att "Lust" är både smart och rolig om kvinnors sexliv.

Frans Wiklund
    Ella Lemhagen
    Sofia Helin, Julia Dufvenius, Elin Klinga, Anja Lundqvist m.fl.

Vid en första anblick tycks Ella Lemhagens nya serie Lust vara en svenskifierad Sex and the City-kopia med medelålders kvinnor och sex i fokus – en av dem är ju till och med författare! Även om likheter finns, är skillnaderna desto fler och jämför vi med den håglösa spinoffen And Just Like That… visar damerna i Lust på en helt annan förståelse för sin samtid. Istället för att vara påklistrat "woke" drivs det med komplexiteten i att uttrycka sig och navigera rätt i den labyrint som dagens diskurser skoningslöst har slängt in oss i.

Kvartetten i fokus består av Sofia HelinJulia DufveniusElin Klinga och Anja Lundqvist, rutinerade skådespelare som synts flitigt i TV-rutan, med undantag för Klinga, som till skillnad från Dufvenius, främst har arbetat på Dramaten efter sina samarbeten med Ingmar Bergman. Kvinnorna de spelar ingår i samma kompisgäng där alla har igång sina egna sexrelaterade projekt.

Ser fram emot nästa säsong

I serien gör Helins karaktär en undersökning om medelålderskvinnors sexliv (hennes intervjuer fyller ungefär samma funktion som i När Harry mötte Sally). Hemma sliter hon med sin man - en audiofil, sjukpensionär med "elöverkänslighet". Dufvenius ligger med en berömd skådespelare och bäddar in detaljer i sin debutroman, medan högkulturella Klinga krisar med sin partner och Anja har en affär med sin passionerade, korkade och kriminella MMA-tränare. För att hitta sin inre alfahane går hennes mesige make i teaterklasser och frammanar sitt alter ego "Mange".

I sin helhet består den första säsongen av Lust av åtta stycken 25-minutersavsnitt. Det är en rätt perfekt längd som lämnar en precis lagom sugen på att ta del av mera. Särskilt med tanke på att serien faktiskt lyckas med konststycket att driva om vår lättkränkta samtid utan att håva in billiga poänger. Jag ser fram emot nästa säsong och kan med glädje konstatera att HBO Max kan vara stolta över sin första, svenska originalproduktion. Jag skrattade högt vid flera tillfällen.